31 Μαΐ 2015

Στη φάση της ευφορίας



Πώς είναι δυνατόν το ΔΗΚΟ και η ΕΔΕΚ να χαιρέτησαν το άνοιγμα νέων οδοφραγμάτων; Ειδικά η ΕΔΕΚ περισσότερο, η οποία πρόσφατα αποκήρυξε την ομοσπονδία; Ο λόγος είναι απλός και δείχνει ότι η κοινωνία βαρέθηκε τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα. Ούτε ο κ. Βαρνάβα τόλμησε να τα βάλει με τον κόσμο των Κοκκινοχωριών, που θέλουν και επιθυμούν το άνοιγμα, ούτε ο κ. Παπαδόπουλος με τις κοινότητες της περιοχής της Φλάσου – Κακοπετριάς. Είναι προς σημείωση ότι το άνοιγμα των δύο αυτών οδοφραγμάτων, Λεύκας και Δερύνειας, συνοδεύεται από αναπροσαρμογή στρατιωτικών περιοχών.

Η είδηση, πάντως, για κοινό αίτημα των δημάρχων της Λευκωσίας για νέα ανοίγματα στην Παλιά Πόλη ήρθε γρήγορα, προσδίδοντας ρυθμό στα ΜΟΕ. Έχουμε μικρή αμφιβολία ότι το χορό σέρνει ο κ. Χαρμαντζί, ο οποίος λίγο πριν την εκλογή του στη δημαρχία είχε εμπλακεί στα νεανικά κινήματα της Πόλης. Είναι, φυσικά, προς τιμή του κ. Γιωρκάτζη που ακολούθησε. Κι όχι μόνο, αλλά ενέπλεξαν και τους θρησκευτικούς ηγέτες, γιατί πράγματι εκεί στην περιοχή της Πύλης Πάφου υπάρχουν εκκλησίες και των Καθολικών απο δώ και των Αρμενίων απ' εκεί. Είναι ενδιαφέρον αυτό το άνοιγμα και για τη νεολαία, διότι οδηγεί στην Αρμενογειτονιά, που είναι πανέμορφη, αναπαλαιωμένη με τα στενά σοκάκια της, όπου υπάρχουν μερικά νεολαιΐστικα στέκια, όπως το «Σπιτιι της Μάγισσας», όπου είδη συχνάζουν αρκετοί Ελληνοκύπριοι νέοι και νέες. Εν πάση περιπτώσει, οι ευχές του Αρχιεπισκόπου απ' τη μια δείχνουν μια αλλαγή στο κλίμα, σχεδιασμένη εκ των άνω, από την άλλη, φυσικά, δημιουργούν καχυποψία και αμφιβολία διότι « ο άνθρωπος εν αλλάζει εύκολα», όπως απέδειξε διά του λάθους ο Δημήτρης Χριστόφιας. Ο κ. Αναστασιάδης είναι, επίσης, άνθρωπος των ελιγμών και επομένως δεν μπορεί κανείς εύκολα να νοιώθει κάποια βεβαιότητα μαζί του ως προς το οτιδήποτε, αλλά και ως προς το που θέλει να πάρει το Κυπριακό. Από την άλλη, είναι ο κ. Ακκιντζί που δείχνει ότι η ψυχή του και η πολιτική του είναι κοντά. Θέλει οι Τουρκοκύπριοι να είναι κύριοι του εαυτού τους και ως προς την Τουρκία και ως προς τους Ελληνοκύπριους. Αλλά έχει επιλέξει ως πατρίδα του την Κύπρο, αισθάνεται τους Ελληνοκύπριους ως κομμάτι της και υιοθετεί την ομοσπονδία ως την ορθή λύση υπό τις περιστάσεις. Ακριβώς επειδή ο κ. Ακκιντζί έχει αυτή την εικόνα, όχι μόνο ανάμεσα στους Τουρκοκύπριους, αλλά και ανάμεσα σε πολλούς Ελληνοκύπριους άρχισε, από πλευράς του διχοτομικού στρατοπέδου, η προσπάθεια αποδόμησης του. Με έκπληξη είδαμε τις «πατάτες τις αντιναχτές» να επιχειρούν την γελοιοποίησή του. Οι Οικολόγοι τον κάλεσαν, αν είναι ειλικρινής, να αδράξει την ευκαιρία (με τη δήλωση Τσαβούσογλου, ότι αν οι Τουρκοκύπριοι δεν επιθυμούν τουρκικές εγγυήσεις η Τουρκία μπορεί να αποσυρθεί) και να ζητήσει απόσυρση της Τουρκίας από την θέση της εγγυήτριας δύναμης, λες και ο Αναστασιάδης μπορεί να πει ότι θέλει από μόνος του. Ή μήπως μπορεί ο Περδίκης να λέει ότι θέλει ερήμην του κόμματος του; Τώρα, βέβαια, είναι αλήθεια ότι η ελληνική δήλωση για απόσυρση σε συνδυασμό με τη δήλωση Τσαβούσογλου δείχνουν ότι μπορεί το θέμα των εγγυητριών δυνάμεων να τεθεί για συζήτηση και αν οι Τουρκοκύπριοι ζητήσουν συλλογικά την απόσυρση της Τουρκίας και οι Ελληνοκύπριοι της Ελλάδας, δεν νομίζω ότι η Τουρκία να μπορεί να σταθεί στην Κύπρο, ανεξάρτητα από το τί θα πει ή δεν θα πεί ο Τσαβούσογλου. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αυτό μας οδηγεί υποχρεωτικά σε κάτι καλύτερο. Μπορεί να μας οδηγήσει σε νατοϊκές π.χ. εγγυήσεις, που θα δυσκολέψουν πιο πολύ τα πράγματα. Παρόλα αυτά, αρχίζοντας, ίσως, με περισσότερο σεβασμό μια σχέση με το τουρκοκυπριακό κίνημα να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε εσωτερικές εγγυήσεις. Έχουμε, όμως, απελπιστικά αργήσει, προσπαθώντας να μετατρέψουμε την ΚΔ σε ελληνοκυπριακό κρατίδιο.

Για να έχουμε και λίγη επαφή με την πραγματικότητα, όμως, να αναφέρουμε ότι το θέμα αυτό αφηνόταν για μια διεθνή διάσκεψη, που θα γινόταν μετά τη συμφωνία των κοινοτήτων για τα «εσωτερικά θέματα». Πράγμα καθόλου λογικό, αν ήθελε κανένας να μεταφέρει το κλειδί από την Άγκυρα στις κοινότητες. Στο σχέδιο Αννάν οι εγγυήσεις παρέμεναν, χωρίς ο Παπαδόπουλος να πει κιχ. Ως εγγύηση εθεωρείτο η ένταξη στην Ε.Ε.

Το κλειδί της λύσης είναι στην Άγκυρα ή πώς δεν αναλαμβάνει κανείς τις ευθύνες του.
Μετά από σαράντα ή πενήντα χρόνια, ανάλογα αν μετρά κανείς με το ελληνοκυπριακό ή τουρκοκυπριακό «ημερολόγιο», αποφασίστηκαν μερικά ΜΟΕ, για τα οποία μπορεί να διερωτάται κανείς γιατί άργησαν τόσο. Π.χ. γιατί το θέμα των τηλεφώνων δεν λυόταν; Διότι η επικοινωνία ανάμεσα στις κοινότητες έπρεπε να είναι δύσκολη. Πόσα χρόνια χρειάστηκαν για να ανοίξουν τα οδοφράγματα; Γιατί η διδασκαλία των γλωσσών της χώρας μας καθυστέρησε τόσο; 


Εάν μπορούσαμε να φανταστούμε μια ολιγοήμερη διαδήλωση δικοινοτική των διακόσιων χιλιάδων ατόμων που ζητούν αποπομπή του τουρκικού στρατού και του ελληνικού, είναι δύσκολο κατά τη γνώμη μας, να μείνουν οι στρατοί αυτοί στην Κύπρο, ούτε καν υπό τη μορφή μικρών αποσπασμάτων. Οι στρατοί ήρθαν λόγω της δικοινοτικής αντιπαράθεσης και παραμένουν και θα παραμείνουν όσο οι δύο κοινότητες παραμένουν σε αντίθεση. Είναι ακριβώς η πολιτική του διαίρει και βασίλευε, την οποία φορτώνουμε στους Άγγλους, αντί να πάρουμε έντιμα την ευθύνες μας και να μην υπονοούμε ότι είμαστε βλάκες και μας γέλασαν. Χωρίς από την άλλη να υπερβάλλουμε για τη διορατικότητά μας. Η κοινή δικοινοτική δράση, θα μας δώσει το κλειδί της λύσης ή όπου και νά’ναι θα το μεταφέρει εδώ που πρέπει νά’ ναι. Φυσικά, αυτή η πολιτική σχετικοποιεί και την πολιτική των αιτήσεων προς τους ισχυρούς να πιέσουν και να ξαναπιέσουν και να μας υποβάλλουν και δικά τους σχέδια και εγγυήσεις εις το τέλος.

Επιστροφή στην πραγματικότητα
Η εμπειρία των δεκαετιών που πέρασαν δείχνουν ότι οι συνομιλίες, πάντα, μέχρι στιγμής αποτυγχάνουν με τις ελληνοκυπριακές ηγεσίες να γαντζώνονται στην ιδιοκτησία της ΚΔ, και τις τουρκοκυπριακές να εμπεδώνουν την ανεξαρτησία τους από μας και τελευταία και από την Τουρκία. Η εμπειρία, επίσης, δείχνει ότι γίνονται συνομιλίες, όταν τα δεδομένα αλλάζουν τόσο, ώστε το στάτους κβο να μην μπορεί να κρατηθεί και χρειάζονται επειγόντως κάποιες αλλαγές. Είναι αλήθεια πως η ελληνοκυπριακή πλευρά, ως ΚΔ, κατάφερε να μπει στην Ε.Ε. χωρίς λύση του Κυπριακού, προσβλέποντας στο γκάζι και τα πετρέλαια, που τότε ήταν άγνωστα στους κοινούς θνητούς, και απολαμβάνοντας τα κέρδη από τα τραπεζικά κόλπα και τη διακίνηση μαύρου χρήματος. Τώρα, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς εκμετάλλευση των πετρελαίων χωρίς λύση και βέβαια, επίσης, δύσκολα θά έλθουν οι πολυπόθητες για το κεφάλαιο ξένες επενδύσεις χωρίς λύση. Παρά τις ενδείξεις που δείχνουν προς λύση, οι χωριστικές δυνάμεις , δείχνουν προς το παρών κάπως μαγκωμένες, αλλά δεν πρέπει να υποτιμούνται. Είναι από τη μια αυτές, από την άλλη είναι η αναξιοπιστία του κ. Αναστασιάδη, άρα η ελληνοκυπριακή πλευρά πρέπει επειγόντως να συναντήσει την τουρκοκυπριακή στους δρόμους του αγώνα, αν όντως διεκδικούμε ομοσπονδία.

Κι ένα ΜΟΕ που επείγει
Είναι η δημιουργία μιας υπηρεσίας μεταφράσεων γραπτών και δια ζώσης, η οποία να χρησιμοποιείται δωρεάν για τις ανάγκες επικοινωνίας των κοινοτήτων και ειδικά των μη χρηματοδοτούμενων από διάφορες πηγές μη κυβερνητικών οργανώσεων.



Ιστορίες ερευνών και εργασιών θυγατέρων: η έρευνα για την Γιωρκάτζη και η έρευνα για το γραφείο Αναστασιάδη για τους δικηγόρους της Ryannair

Τη βδομάδα που μας πέρασε,  έκαναν την εμφάνισή τους δύο υποθέσεις που άλλοτε κτυπούσαν καμπανάκια στα πρωτοσέλιδα, αλλά αυτή τη φορά πέρασαν στο ψιλο-ντούκου. Η μια είχε να κάνει με την έρευνα του Παγκύπριου δικηγορικού Συλλόγου και του Πειθαρχικού του Συμβουλίου για τους δικηγόρους του γραφείου «Νίκος Χρ. Αναστασιάδης και συνέταιροι», που εμπλάκηκαν στο θέμα της πώλησης των Κυπριακών Αερογραμμών στην Ryanair με άλλα ονόματα. Η άλλη υπόθεση ήταν αυτή της έκθεσης της κοινοβουλευτικής επιτροπής θεσμών  για το συμβόλαιο της διοικητού της Κεντρικής Τράπεζας, Χρυστάλλας Γιωρκάτζη. Και στις δύο περιπτώσεις, τα νέα καλύφθηκαν με ένα δημοσίευμα μόνο, ουσιαστικά, για την κάθε μια.


Έρευνα Πειθαρχικού Συμβουλίου του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου για την εμπλοκή (ή όχι) του δικηγορικού γραφείου «Νίκος Χρ. Αναστασιάδης και συνεταίροι», στην υπόθεση εξαγοράς των Κυπριακών Αερογραμμών από τη Ryanair


Το θέμα εμφανίστηκε το τέλος Νοεμβρίου του 2014, όταν σε συζήτηση στη βουλή αποκαλύφθηκε από έγγραφα της KPMG ότι το δικηγορικό γραφείο που φέρει το όνομα του προέδρου της δημοκρατίας όπου και εργάζονται οι θυγατέρες του, οι οποίες είναι και βασικοί μέτοχοι με 50%, εκπροσωπούσε την αεροπορική εταιρεία Ryanair, ενώ πραγματοποιούνταν συζητήσεις μεταξύ κυβέρνησης και της εν λόγω εταιρείας για την πώληση των Κυπριακών Αερογραμμών. Στις 27 Νοεμβρίου 20014, η εφημερίδα Φιλελεύθερος είχε αποκαλύψει και τα σχετικά έγγραφα της KPMG. [1] Τότε, το θέμα πήρε διαστάσεις όσον αφορά θέματα δεοντολογίας και σύγκρουσης συμφερόντων για τους κρατικούς αξιωματούχους γενικότερα και ως είθισται άρχισαν οι έρευνες. Πριν κοπάσει ο σάλος, ήρθε η έρευνα του Γενικού Ελεγκτή για το θέμα, που δημοσιεύθηκε στις 26 Ιανουαρίου, σύμφωνα με την οποία η Ryanair επροσωπήθηκε σε συνάντηση με τη διαπραγματευτική ομάδα του κράτους για την πιθανή πώληση των Κυπριακών Αερογραμμών, από δικηγόρους του γραφείου «Νίκος Χρ. Αναστασιάδης και συνεταίροι». Οι δύο δικηγόροι παρουσιάστηκαν στη συνάντηση και με άλλα ονόματα και ως δικηγόροι άλλου δικηγορικού γραφείου.

Σε δήλωσή του το δικηγορικό γραφείο «Νίκος Χρ. Αναστασιάδης και συνεταίροι», ο κ. Φάνος Φιλίππου, εκ των διευθυνόντων συνεταίρων, χαρακτήρισε την όλη κατάσταση ως αβάσιμους ισχυρισμούς και εσκεμμένες διαστρεβλώσεις και ταυτόχρονα δήλωνε ότι αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη για την αποδοχή εκπροσώπησης της εταιρείας Ryanair.
«Ως ένας εκ των διευθυνόντων Συνεταίρων, αναλαμβάνω πλήρως την ευθύνη για την αποδοχή εκπροσώπησης της Εταιρείας Ryan Air αφού κατά την κρίση μου οι νομικές συμβουλές που καλούμαστε να δώσουμε δεν εμπεριείχαν στοιχεία που θα προσέβαλαν θέματα ηθικής δεοντολογίας και συνεπώς παραβίαση όσων είχαν συμφωνηθεί με τις οδηγίες τους Προέδρου της Δημοκρατίας ως ανωτέρω αναφέρεται. Να σημειωθεί ότι η αποδοχή εκπροσώπησης έλαβε χώρα στις 21/9/2014»
Το θέμα, τελικά, παραπέμφθηκε στον Παγκύπριο Δικηγορικό Σύλλογο και στο Πειθαρχικό του Συμβούλιο για να ερευνήσει τους εμπλεκόμενους δικηγόρους.



Η υπόθεση έμοιαζε να ξεχάστηκε, μέχρι την περασμένη Παρασκευή, 29 Μαΐου, όταν δημοσίευμα στο sigmalive αναφερόταν σε νέο αλαλούμ για την έρευνα και ενημέρωνε για την ολοκλήρωση τς έρευνας του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου εν μέσω αντιδράσεων και αμφισβητήσεων.[2] Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι το Πειθαρχικό Συμβούλιο του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου που τηρεί σιγή ιχθύος για το θέμα, έδωσε παράταση μιας βδομάδας για τη διερεύνηση κάτι το οποίο θεωρήθηκε ως σκοπιμότητα, ενώ οι πληροφορίες για την είδηση μιλούσαν και για την απουσία ενός βασικού στοιχείου «που αφορά σε ανακοίνωση του δικηγορικού γραφείου «Νίκος Χρ. Αναστασιάδης και συνεταίροι», στην οποία, ο εκ των Διευθυνόντων συνεταίρων του γραφείου Φάνος Φιλίππου, αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη για την αποδοχή εκπροσώπησης της Ryan Air».

Και ενώ η τάτσα έμεινε κατά τη ρήση του Αβέρωφ Νεοφύτου, όπως γράφαμε τότε[3], το θέμα επανέρχεται, μιας και η έρευνα από πλευράς του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου αφορούσε όχι μόνο στη διάπραξη πειθαρχικών, αλλά ποινικών αδικημάτων. Τώρα ποιά τροπή θα πάρει, θα φανεί σε μερικές μέρες που με κάποιο τρόπο κάτι σχετικό θα πρέπει να δημοσιοποιηθεί, αν όχι ολόκληρο το σχετικό πόρισμα του Πειθαρχικού Συμβουλίου, αφού αφορά σε ένα θέμα το οποίο εξακολουθεί να ερευνάται, αυτό των Κυπριακών Αερογραμμών που εξετάζεται από κοινοβουλευτικές επιτροπές, αλλά ταυτόχρονα δεν είναι άσχετο με το άλλο θέμα, αυτό της κ. Γιωρκάτζη και των συμβολαίων της, το οποίο επίσης εξετάζεται στη βουλή και αναμένεται μάλιστα να συζητηθεί στην ολομέλεια του σώματος.

Το συμβόλαιο της Χρυστάλλας Γιωρκάτζη και τα συμπεράσματα της Βουλής


Μια μέρα προηγουμένως, στις 28 Μαΐου, είχαν δημοσιευθεί στο Φιλελεύθερο τα συμπεράσματα της κοινοβουλευτικής επιτροπής Θεσμών που διερευνούσε το θέμα του συμβολαίου της Διοικητού της Κεντρικής Τράπεζας, Χρυστάλλας Γιωρκάτζη για την υπόνοια της αλλαγής των όρων εργοδότησής της και τη σύγκρουση συμφερόντων με το δικηγορικό γραφείο του πρώην συζύγου της, κ. Ανδρρέας Γιωρκάτζη, στο οποίο εργαζόταν και η κόρη της εκπροσωπόντας σε διάφορες υποθέσεις τον Ανδρέα Βγενόπουλο.

Η έκθεση, το προσχέδιο της οποίας να σημειώσουμε ότι χαρακτηρίστηκε απόρρητο – τουλάχιστον στο παρόν στάδιο – αφορά στα ευρήματα της κοινοβουλευτικής επιτροπής και τιτλοφορείται «Ο κίνδυνος που ενδεχομένως να ελλοχεύει για την πορεία των ερευνών που αφορούν στα αίτια που οδήγησαν την κυπριακή οικονομία στη σημερινή κατάσταση, εξαιτίας της σχέσης της Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου με τους νομικούς συμβούλους που ανέλαβαν την εκπροσώπηση προσώπων που πιθανό να εμπλέκονται στις υπό αναφορά έρευνες» , αναμένεται να συζητηθεί σε τελική μορφή σε συνεδρία της ολομέλειας της Βουλής στις 5 Ιουνίου.

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, τα ευρήματα των βουλευτών[4] είναι 19 και είναι τα ακόλουθα:
«Τα ευρήματα των βουλευτών:

1. Η επιτροπή διαμόρφωσε τη θέση ότι το θέμα που εξετάζεται δεν αποτελεί απλουστευμένη εφαρμογή ή υπακοή στο υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο, αλλά ανάγεται στη σφαίρα της ηθικής και της δεοντολογίας των κρατικών αξιωματούχων και ιδίως των θεσμών της Δημοκρατίας, οι οποίοι αναμένεται να κατέχουν τα πιο πάνω χαρακτηριστικά στον υπέρτατο βαθμό, ώστε να αποτελούν παράδειγμα και για τους άλλους. 

2. Η επιτροπή υιοθετεί τη θέση του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας ότι, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν δεδομένα συγγένειας και μάλιστα του στενότερου δυνατού βαθμού, οι εκπροσωπούντες τους θεσμούς πρέπει να άγονται στο ύψος των περιστάσεων. Επίσης, υπογραμμίζει ότι το θέμα δεν αφορά στην επαγγελματική δραστηριότητα του οποιουδήποτε πολίτη της Δημοκρατίας, αλλά ενός αξιωματούχου με καθήκοντα υψηλής ευθύνης.

3. Η επιτροπή εκφράζει την τεράστια έντονη ανησυχία της αναφορικά με τη δυστοκία που υπάρχει σε διάφορα επίπεδα όσον αφορά στην εξασφάλιση μαρτυρικού υλικού, αλλά ιδιαίτερα εκ μέρους της Κεντρικής Τράπεζας η οποία αποτελεί τον θεσμό που εποπτεύει τις εμπορικές τράπεζες.

4. Η επιτροπή υπογραμμίζει την έντονη απαρέσκειά της ότι, παρά τις πολύωρες συνεδριάσεις, δεν κατέστη εφικτό να ικανοποιηθεί πλήρως ότι τα όσα τέθηκαν ενώπιόν της αποτελούν την αποκρυστάλλωση ακριβούς εικόνας των πραγματικών γεγονότων που διαδραματίστηκαν σε σχέση με το όλο θέμα.

5. Επίσης, η επιτροπή καταγράφει και παράλληλα υπογραμμίζει την έντονη απαρέσκειά της για τον ισχυρισμό της Διοικητή ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ήταν ενήμερος αναφορικά με τη διαμόρφωση των όρων υπηρεσίας της στο στάδιο του διορισμού της και για όλα όσα ειπώθηκαν για το έγγραφο διορισμού της, τόσο ως προς τους όρους εργοδότησης όσο και για τις μηνιαίες απολαβές.

6. Η επιτροπή διατυπώνει τη θέση ότι οι πολίτες αναμένουν τουλάχιστον από κορυφαίους θεσμούς της Δημοκρατίας να επιδεικνύουν ειλικρίνεια, παραδοχή των σφαλμάτων και οπωσδήποτε, ανάληψη των ευθυνών τους.

7. Η επιτροπή επιθυμεί να τονίσει συναφώς ότι επειδή οι σχέσεις κυβέρνησης και Διοικήτριας δεν ήταν πάντα αγαστές, έπρεπε να επιδειχθεί στο συγκεκριμένο θέμα μεγαλύτερη επιμέλεια, λαμβάνοντας υπόψη και τις διαστάσεις του θέματος και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

8. Η επιτροπή ανέμενε ειδικότερα από την Ελεγκτική Υπηρεσία, να ζητήσει διευκρινίσεις για τους λόγους που έγιναν διαφοροποιήσεις στο συμβόλαιο σε σχέση με τους αντίστοιχους όρους των προκατόχων της διοικήτριας.

9. Η επιτροπή δεν έχει πεισθεί ότι η επέμβαση στον όρο εργοδότησης υπ’ αριθμόν 7, έγινε για σκοπούς διόρθωσής του βάσει της νομοθεσίας της Κεντρικής.

10. Η επιτροπή κρίνει ότι απαιτούνται αποφασιστικές και άμεσες τομές στις διαδικασίες που ακολουθούνται στο Προεδρικό Μέγαρο, ώστε να αποφευχθεί η επανάληψη φαινομένων όπως αυτά που παρατηρήθηκαν στην υπό εξέταση περίπτωση.

11. Η επιτροπή πιστεύει ότι ο τότε συνεργάτης του Προέδρου της Δημοκρατίας, Μ.Δρουσιώτης, δεν ήταν ο αρμόδιος, αλλά ούτε και κατάλληλος, για να επιληφθεί οποιωνδήποτε διαδικασιών που αφορούσαν στους όρους εργοδότησης της Διοικήτριας και ως εκ τούτου δεν θα έπρεπε να χειριστεί το όλο θέμα.

12. Η επιτροπή παρατηρεί ότι δεν κατέστη εφικτό να δοθεί ερμηνεία ούτε και πειστική απάντηση στο ερώτημα που τέθηκε αναφορικά με τους λόγους που η κ. Γιωρκάτζη απευθύνθηκε στον κ. Μ.Δρουσιώτη για την προώθηση της υπογραφής του συμβολαίου.

13. Η επιτροπή εκφράζει τον προβληματισμό της ως προς το κατά πόσο θεωρείται θεμιτό το αποτέλεσμα των αποφάσεων της Αρχής Εξυγίανσης, οι οποίες λαμβάνονται στην απουσία της Διοικητή.

14. Η Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας για να προστατεύσει τον θεσμό που εκπροσωπεί θα έπρεπε να αποτρέψει εκ προοιμίου συγγενικό της πρόσωπο να ασχοληθεί με τα συγκεκριμένα θέματα, που ήταν ενδεχόμενο να δημιουργήσουν σύγκρουση συμφερόντων.

15. Η επιτροπή εκφράζει την τεράστια ανησυχία της αναφορικά με τις πληροφορίες που περιήλθαν στην αντίληψη των μελών της περί απόσυρσης της δικαστικής αγωγής της πρώην Λαϊκής Τράπεζας εναντίον προσώπων, από την οποία έχει διαταχθεί το πάγωμα περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας. Αλλά και των όσων αφέθηκαν να νοηθούν για το θέμα αυτό από τη Διοικήτρια ενώπιον της επιτροπής ότι ουσιαστικά δεν προκρίνει τη συνέχιση αυτής της αγωγής. Κατ’ επέκταση, η επιτροπή κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ότι κάτι τέτοιο ενδεχομένως να οδηγήσει σε νέα οδυνηρά μέτρα εις βάρος των Κυπρίων πολιτών.

16. Η επιτροπή κρίνει ότι αποτελεί αδήριτη ανάγκη για τη Δημοκρατία να θεσμοθετηθούν συγκεκριμένες διαδικασίες και κανόνες, βάσει των οποίων να συντάσσονται έγγραφα/συμβόλαια και να υπόκεινται τουλάχιστον της ανάλογης νομικής και νομοτεχνικής επεξεργασίας από τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας. Η επιτροπή προτρέπει τις αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες όπως μελετήσουν το όλο θέμα και, αφού συγκεντρώσουν όλες τις περιπτώσεις που υφίστανται τέτοιου είδους διαδικασίες, να προχωρήσουν στον καταρτισμό ενός δεσμευτικού κώδικα ή/και νομοθετικών διατάξεων για τη ρύθμιση του όλου θέματος.

17. Η επιτροπή θεωρεί ότι προκύπτει θέμα προς διερεύνηση από τους αρμοδίους σε σχέση με τις αναφορές και τους υπαινιγμούς της Διοικήτριας ότι γίνεται προσπάθεια εκφοβισμού της ίδιας, αλλά και παρέμβασης στο έργο της.

18. Η επιτροπή διαπιστώνει το νομοθετικό κενό που προκύπτει σε σχέση με τις διατάξεις της εθνικής έννομης τάξης αναφορικά με το ασυμβίβαστο προς την άσκηση των καθηκόντων των κρατικών και άλλων αξιωματούχων στη Δημοκρατία.

19. Η επιτροπή κρίνει ότι η Πολιτεία, διά των αρμοδίων αξιωματούχων της, θα έπρεπε να επιληφθεί του όλου θέματος για σκοπούς αποκατάστασης της αλήθειας, που έχει αναμφισβήτητα για άλλη μια φορά κλονίσει σημαντικά την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους θεσμούς.”

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας το προσχέδιο της έκθεσης αναφέρει, επίσης, ότι:
-        Η επιτροπή διατυπώνει την έντονη ανησυχία της αναφορικά με τις σχέσεις και το βαθμό εμπιστοσύνης μεταξύ της Διοικητού και του Προέδρου της Δημοκρατίας, μετά τα όσα περιήλθαν στην αντίληψή της κατά την εξέταση του  θέματος. Λαμβάνοντας ιδιαίτερα υπόψη τις τριβές που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια μεταξύ των δύο πιο πάνω αναφερθέντων θεσμών της Δημοκρατίας και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν ως απόρροια αυτών, αλλά και την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η κυπριακή οικονομία. Η  επιτροπή επιθυμεί να τονίσει συναφώς ότι επειδή οι σχέσεις κυβέρνησης και της Διοικητού της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου δεν ήταν πάντα αγαστές, έπρεπε να επιδειχθεί στο συγκεκριμένο θέμα μεγαλύτερη επιμέλεια, λαμβάνοντας υπόψη και τις διαστάσεις του θέματος και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

-       Η επιτροπή έχει την πεποίθηση ότι ακόμα και στο στάδιο της κοινοποίησης των  όρων υπηρεσίας της Διοικητού στους αρμόδιους αξιωματούχους, οι τελευταίοι θα έπρεπε να ασχοληθούν δεόντως με τα έγγραφα που τους κοινοποιήθηκαν και ότι θα ήταν αναμενόμενο από τους εν λόγω αρμοδίους και ειδικότερα από την Ελεγκτική Υπηρεσία να εντοπίσει και να ενεργήσει ανάλογα με σκοπό τη διευκρίνιση των λόγων για τους οποίους πραγματοποιήθηκαν οι προαναφερθείσες διαφοροποιήσεις σε σχέση με τους αντίστοιχους όρους των  προκατόχων της Διοικητού.

-       Η επιτροπή θεωρεί ότι η Διοικητής όφειλε να ενημερώσει, άμεσα, μόλις περιήλθε στην αντίληψή της, για τη σχέση συγγενικού της προσώπου με συγκεκριμένο δικηγορικό γραφείο, τουλάχιστον τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, που της πρόσφερε το διορισμό στη θέση, το Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, το Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας αλλά είναι άποψή της ότι ενημέρωσης για το γεγονός θα έπρεπε να τύχουν και οι πολίτες ως τα θύματα της οικονομικής καταστροφής του τόπου. Επίσης, η Διοικητής για να προστατεύσει το θεσμό που εκπροσωπεί θα έπρεπε να αποτρέψει εκπροοιμίου συγγενικό της πρόσωπο να ασχοηθεί με τα συγκεκριμένα θέματα, που ήταν ενδεχόμενο να δημιουργήσουν σύγκρουση συμφερόντων.

-       Περαιτέρω, η επιτροπή θεωρεί ότι όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της κατά την εξέταση του υπό συζήτηση θέματος ενδεχομένως να επηρεάσουν το  εύθραυστο χρηματοπιστωτικό σύστημα και την εμπιστοσύνη που επιβάλλεται να επανοικοδομηθεί σε σχέση με αυτό, μετά την κατάσταση που δημιουργήθηκε το τελευταίο χρονικό διάστημα.

Η έκθεση, όπως σημειώνεται υιοθετήθηκε ομόφωνα, πριν αποφασιστεί η υποβολή της στην ολομέλεια της βουλής για συζήτηση και όπως φαίνεται πιο πάνω επιχειρεί έμμεσα, με αφορμή τη συγκεκριμένη υπόθεση, να δημιουργήσει ένα γενικότερο πλαίσιο προνοιών τόσο όσον αφορά στις σχέσεις μεταξύ αξιωματούχων και θεσμών του κράτους, όσο και πρακτικών για τον τρόπο λειτουργίας και συνεργασίας αυτών. Διαπιστώνεται, επίσης, ότι φαίνεται να γίνεται προσπάθεια – τουλάχιστον στο προσχέδιο της έκθεσης – όπως το θέμα παραμείνει ανοικτό, αφού προτρέπει της αρμόδιες αρχές να επιληφθούν των ισχυρισμών της Διοικητού της Κεντρικής Τράπεζας για προσπάθειες εκφοβισμού της. Ταυτόχρονα, φαίνεται να επανέρχεται για μια ακόμα φορά, ένα ιδιαίτερα σοβαρό ζήτημα που σχετίζεται με την Κεντρική Τράπεζα, αλλά άπτεται και γενικών θεμάτων τα οποία διερευνόνται, όπως αυτό της κατάρρευσης της οικονομίας αφού αναφέρεται η αδυναμία να εξασφαλιστεί μαρτυρικό υλικό σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορεί να αποκτηθεί πλήρης, ακριβής και καθαρή εικόνα για τα γεγονότα. 


Όπως και στην περίπτωση της υπόθεσης της εμπλοκής του δικηγορικού γραφείου «Νίκος Χρ. Αναστασιάδης και συνεταίροι», έτσι και στην περίπτωση του συμβολαίου της Διοικητού της Κεντρικής Τράπεζας, Χρυστάλλας Γιωρκάτζη, από ότι φαίνεται έπονται ακόμα πολλά και μάλιστα αρκετά σύντομα. Πέραν τούτου, αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγμα σύγκρουσης συμφερόντων και δεοντολογίας, που εμπλέκουν κυρίως – άμεσα ή έμμεσα - το όνομα του προέδρου της δημοκρατίας, την αξιοπιστία  και την επιλογή συνεργατών του. Ο άλλος συσχετισμός των δύο υποθέσεων έχει να κάνει με τις θυγατέρες: στην περίπτωση της κας. Γιωρκάτζη η ενδεχόμενη σύγκρουση συμφερόντων εστιάστηκε στην κόρη της, κάτι το οποίο εάν επεκταθεί, δεν θα αφήνει στο απυρόβλητο τις θυγατέρες του προέδρου Αναστασιάδη για τους ίδιους ακριβώς λόγους.



Οι μαθητές/τριες μπορούν - η κυβέρνηση μπορεί; Η έκθεση του G. Gamble για τα προβλήματα «κακής διακυβέρνησης» στην Αγγλική Σχολή [τα προβλήματα της «έλλειψης διαφάνειας», «νεποτισμού» κ.α. από ένα Συμβούλιο που επιμένει να πολεμά σε λάθος μάχες]

The complete testimony of the headmaster Mr. G. Gamble in English at the end of the article



Η Δέφτερη Ανάγνωση φέρνει στο φώς μια ακόμα έκκληση προς το Προεδρικό για την προβληματική συμπεριφορά του Διοικητικού Συμβουλίου της Αγγλικής Σχολής. Η έκθεση του τελευταίου διευθυντή της Αγγλικής Σχολής, Graham Gamble, αποτελεί μια εις βάθος ανάλυση των πεπραγμένων στο σχολείο και καταλήγει σε ενδιαφέρoντα πορίσματα:

“ 
Τα πράγματα άρχισαν να γίνονται πολύ χειρότερα όταν το παρών Διοικητικό Συμβούλιο διορίστηκε τον Αύγουστο του 2013 με όλες τις ατυχείς συνέπειες που αναφέρονται πιο πάνω να γίνονται όλο και πιο εμφανής.....
Η παρούσα κατάσταση είναι, προφανώς αποτέλεσμα του διορισμού στο ΔΔ.Σ. ατόμων, τα οποία δεν είναι διατεθειμένα ή ικανά να αντιληφθούν το ρόλο τους ως  διοίκηση του σχολείου, και ΟΧΙ ως διαχειριστές του….


Το Διοικητικό Συμβούλιο της Αγγλικής Σχολής Λευκωσίας, χρειάζεται επειγόντως μέλη αμερόληπτα και τα οποία να έχουν την προσωπικότητα, τη σοφία και την ποιότητα του χαρακτήρα για να χτίσουν γόνιμες σχέσεις εμπιστοσύνης και αμοιβαίου σεβασμού με τον διευθυντή του Σχολείου και την ομάδα του/της.

Το Σχολείο συνεχίζει να παίρνει αποφάσεις, οι οποίες ταυτόχρονα αποξενώνουν ένα μεγάλο μέρος της ελληνοκυπριακής πλειοψηφία της, καθώς και την τουρκοκυπριακή μειονότητα. Το σχολείο δεν έχει καταφέρει να διαμορφώσει και να ενσωματώσει το δικοινοτικό όραμα, που ήταν βασικό μέρος του οράματος του ιδρυτή της Canon Newham, [και] το οποίο χάθηκε από το 1963 μέχρι το 2003. Κατά το διάστημα αυτό, φαίνεται ότι η Σχολή έχει μετατραπεί σε κάποιου είδους playground και κοινωνική λέσχη για πλούσιους και εθνικιστές Ελληνοκύπριους που δεν φαίνεται να θέλουν οποιασδήποτε άλλης προέλευσης μαθητή στο σχολείο. Έτσι, οι Τουρκοκύπριοι μαθητές αποθαρρύνονται από το να κάνουν αίτηση επειδή αισθάνονται, δικαίως ή αδίκως, ότι το σχολείο δεν τους αποδέχεται, ούτε τους σέβεται.”

H φωνή του διευθυντή προστίθεται:

·         στο αίτημα του Συνδέσμου Γονέων & Καθηγητών (PTΑ) για παύση της Προέδρου του Δ.Σ. λόγω κακοδιαχείρισης [1] [2] 


·         στο ψήφισμα μη εμπιστοσύνης της συντεχνίας των καθηγητών (ESSA) προς το Δ.Σ. 

·         στην έκθεσης της Αρχής Κατά των Διακρίσεων, η οποία διαπιστώνει διάκριση εις βάρος των τουρκοκυπρίων μαθητών, από απόφαση του Δ.Σ. για τις σχολικές αργίες, καθώς επίσης αναληθή αναφορές της Προέδρου του Δ.Σ. κ. Μάγδας Νίκολσον σε επιστολή της προς την Επίτροπο Διοικήσεως [3].

·         στην πρόσφατη λυπηρή εξέλιξη, κατά την οποία η οργάνωση ενός απλού χορού τελειοφοίτων, έχει μετατραπεί σε «δράμα» που αναστατώνει και διχάζει την κοινότητα του σχολείου σε μια περίοδο εξετάσεων, λόγω απόφασης του Δ.Σ., ενάντια στη δεδηλωμένη θέση του σχολείου και η οποία αγνοεί γραπτό αίτημα  16 τουρκοκυπρίων τελειόφοιτων για αλλαγής της ημερομηνίας[4]



…………………………………………………………………………………………………………
Πώς να εξασφαλιστεί ένας Τρίτος Αιώνας Αριστείας στην Αγγλική Σχολή Λευκωσίας
Παρατηρήσεις σχετικά με τη διακυβέρνηση στην Αγγλική Σχολή
Του Graham Gamble, διευθυντή της Αγγλικής Σχολής

Προοίμιο

Συναντήθηκα πρόσφατα, με την κα Καίτη Κληρίδου, του Γραφείου του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας. Προσφέρθηκα να της μεταφέρω κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με τη διαχείριση της Αγγλικής Σχολής. Έδειξε ενθουσιασμό για την πρότασή μου και το εν λόγω σημείωμα είναι αποτέλεσμα αυτής της επαφής.

Διοικητικό Συμβούλιο Αγγλικής Σχολής και Διακυβέρνηση

Η φήμη της Αγγλικής Σχολής είναι μεγάλη, όχι μόνο στην Κύπρο, αλλά και πέραν αυτής. Τα αποτελέσματα του σχολείου σε εξετάσεις και εγγραφές σε πανεπιστήμια μιλούν από μόνα τους. Η «Διάσκεψη Διευθυντών και Διευθυντριών του Ηνωμένου Βασιλείου»  (UK Headmasters’ and Headmistresses’ Conference - HMC) είναι ευτυχής που έχει στις τάξεις της διευθυντές από την Αγγλική Σχολή, ως μέλη της οργάνωσής του για πολλές δεκαετίες. Πρόσφατα, ήμουν στην ευχάριστη θέση να καλωσορίσω συναδέλφους διευθυντές από Βρετανικού τύπου σχολεία HMC σε συνέδριο του διεθνές τμήματος της οργάνωσης στο σχολείο μας.  Οι ηγέτες αυτοί εντυπωσιαστήκαν από την ποιότητα των μαθητών, του προσωπικού και των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων του σχολείου.

Ωστόσο, τον Απρίλιο του 2014, η Αγγλική Σχολή πρόκειται να χάσει τον τρίτο διευθυντή της μέσα σε πέντε χρόνια. Ο νυν, καθώς και ο προηγούμενος διευθυντής, έμειναν στην Αγγλική Σχολή μόνο δυόμισι χρόνια ο καθένας. Οι τόσο σύντομοι διορισμοί δεν μπορούν παρά να θεωρηθούν αποτυχία για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα (της Αγγλικής Σχολής). Η αντικατάσταση ενός διευθυντή είναι μια δαπανηρή και επικίνδυνη επιχείρηση για όλους τους ενδιαφερόμενους. Τα σχολεία είναι σοφό να αλλάζουν διευθυντές όσο γίνεται πιο αραιά. Κανένας διευθυντής σχολείου δεν είναι πιθανόν να καταφέρει να επιτύχει οτιδήποτε ουσιαστικό σε λιγότερο από τρία χρόνια. Δεδομένου ότι είναι, μάλλον, απίθανο ότι έχουν προληφθεί δύο μη ικανοί διευθυντές στη σειρά, τεκμηριώνεται ξεκάθαρα πταίσμα στο Διοικητικό Συμβούλιο (ή Συμβούλια, ή μάλλον, ίσως, το σύστημα με το οποίο ορίζονται τα μέλη Δ.Σ.). Η διοίκηση, με λίγα λόγια, υστερεί σημαντικά στο σχολείο. Πολλά από τα προβληματικά θέματα που προκύπτουν στην Αγγλική Σχολή απορρέουν αποκλειστικά από το γεγονός αυτό.

Η διακυβέρνηση σε οποιοδήποτε σχολείο είναι ένα σχετικά απλό θέμα. Ένα Διοικητικό Συμβούλιο μπορεί να εκλεγεί από τους γονείς, παγιωμένο μέσα από μια διαδικασία συν-επιλογής για το ίδιο το σώμα ή, όπως στην περίπτωση της Αγγλικής Σχολής, διορίζεται από την Κυβέρνηση. Ωστόσο, ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οπoίον έχουν επιλεγεί, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, αν και συνταγματικά και νομικά υπεύθυνα για ό,τι συμβαίνει σε ένα σχολείο, δεν πρέπει να ασχολούνται με την καθημερινή του διαχείριση. Αυτός ο ρόλος ανήκει στη διευθυντική ομάδα του σχολείου (που συχνά αποκαλείται το SMT, ή Ανώτερα Διευθυντικά Στελέχη του σχολείου).

Αντ 'αυτού, το Διοικητικό Συμβούλιο θα πρέπει να ασχολείται με ζητήματα στρατηγικής, ζητώντας τη συμβουλή του διευθυντή και της Ανώτερης Διευθυντικής Ομάδας (SMT), όπου απαιτείται. Κατ’ ακρίβεια, θα μπορούσε κάποιος να σχεδιάσει ένα γράφημα (graph) που να απεικονίζει τη  χρηστή διακυβέρνηση σε ένα σχολείο: όσο πιο λειτουργικό και άμεσο όσον αφορά στις συνέπειές του είναι ένα θέμα, τόσο περισσότερο επαφίεται στη διοίκηση του σχολείου να το αντιμετωπίσει.  Όσο  περισσότερο αφορά θέματα στρατηγικής, τόσο περισσότερο το Διοικητικό Συμβούλιο θα πρέπει να εμπλέκεται. Σε τελική ανάλυση, το Διοικητικό Συμβούλιο πρέπει απλώς και μόνο να ασχολείται με το διορισμό και τη διαχείριση ενός βασικού υπάλληλου, του διευθυντή της Σχολής. Αφού διοριστεί, ο διευθυντής θα πρέπει να διαχειρίζεται όλους τους άλλους εργαζόμενους του σχολείου και, φυσικά, να ενημερώνει πλήρως και τακτικά Διοικητικό Συμβούλιο σχετικά με τα πεπραγμένα.

Άλλοι φορείς εντός της σχολικής κοινότητας, όπως η Συντεχνία προσωπικού και ο σύνδεσμος γονέων μπορούν να έχουν ελεγκτικό και εξισορροπητικό ρόλο ως προς την εκτελεστική εξουσία του Διοικητικού Συμβουλίου.

Εάν κάποιος περάσει αυτές τις διαχωριστικές γραμμές, τότε τα πράγματα αρχίζουν να πηγαίνουν στραβά. Εάν ένα Διοικητικό συμβούλιο αρχίσει να αναμιγνύεται με τα καθημερινά επιχειρησιακά λειτουργικά θέματα, οι κύριες συνέπειες είναι οι ακόλουθες:

·         Άτομα χωρίς γνώση του επαγγελματικού τομέα της εκπαίδευσης λαμβάνουν   λειτουργικά αποφάσεις για το σχολείο, με αποτέλεσμα η ποιότητα των αποφάσεων να πάσχει.

·         Καθώς ο χρόνος μελών του Διοικητικού Συμβουλίου γεμίζει με λειτουργικά θέματα, τα ζωτικής σημασίας θέματα στρατηγικής παραμελούνται και το σχολείο αδυνατεί να προοδεύσει.

·         Καθώς  οι  διορισμένοι διευθυντές του σχολείου βλέπουν ότι οι αποφάσεις για τις οποίες οι ίδιοι έχουν διοριστεί, λαμβάνονται από τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου τα οποία δεν διαθέτουν την απαιτούμενη επαγγελματική εμπειρία, αρχίζουν να αισθάνονται ανίσχυροι και να  απεπλέκονται από την εργασία. Σε μια τέτοια κατάσταση, αυτοί οι οποίοι μπορούν να φύγουν από το σχολείο (όπως ο διευθυντής), θα το πράξουν.

Τα παραπάνω, είναι στην ουσία αυτό ακριβώς που έχει συμβεί στην Αγγλική Σχολή, κατά τη διάρκεια των τελευταίων οκτώ μηνών. Θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι τα φαινόμενα αυτά είναι χαρακτηριστικό των τελευταίων χρόνων. Η δική μου εμπειρία είναι ότι η διακυβέρνηση στο σχολείο ήταν αρκετά καλή και με συνεχή βελτίωση μεταξύ Ιανουαρίου 2012 και Ιουλίου 2013. Τα πράγματα άρχισαν να γίνονται πολύ χειρότερα όταν το παρών Διοικητικό Συμβούλιο διορίστηκε τον Αύγουστο του 2013 με όλες τις ατυχείς συνέπειες που αναφέρονται πιο πάνω να γίνονται όλο και πιο εμφανής.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Αγγλικής Σχολής Λευκωσίας, χρειάζεται επειγόντως μέλη αμερόληπτα τα οποία να έχουν την προσωπικότητα, τη σοφία και την ποιότητα του χαρακτήρα για να χτίσει γόνιμες σχέσεις εμπιστοσύνης και αμοιβαίου σεβασμού με τον διευθυντή του Σχολείου και την ομάδα του/της. Το Σχολείο συνεχίζει να παίρνει αποφάσεις, οι οποίες ταυτόχρονα αποξενώνουν ένα μεγάλο μέρος της ελληνοκυπριακής πλειοψηφία της, καθώς και την τουρκοκυπριακή μειονότητα. Το σχολείο δεν έχει καταφέρει να διαμορφώσει και να ενσωματώσει το δικοινοτικό όραμα, που ήταν βασικό μέρος του οράματος του ιδρυτή της Canon Newham, [και] το οποίο χάθηκε από το 1963 μέχρι το 2003.

Ενδείξεις υποδεέστερης διακυβέρνησης στην Αγγλική Σχολή

Οι αριθμοί των μαθητών που κάνουν αίτηση για εισαγωγή στην Αγγλική Σχολή βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Από το 2006, ο αριθμός των υποψηφίων για τις θέσεις στην πρώτη τάξη είναι κάθε χρόνο χαμηλότερος από τον προηγούμενο. Δεδομένου ότι, ακόμη και με τις ευρύτερες εκτιμήσεις, η οικονομική ύφεση δεν μπορεί να είχε αρχίσει πριν από το 2008, είναι δύσκολο να αποδώσουμε μια τέτοια μείωση μόνο στις οικονομικές συνθήκες.

Η κακή κατάσταση των υποδομών της Αγγλικής Σχολής είναι ολοφάνερη. Όλα τα κτίρια βρίσκονται σε άθλια κατάσταση, με αρκετά προβλήματα όσον αφορά στην ασφάλεια και την υγεία και αυξανόμενο αριθμό εγκαταστάσεων να είναι  κάτω του μετρίου που θα περίμενε κάποιος από μια κορυφαία σχολή του εικοστού πρώτου αιώνα. Οι αθλητικές εγκαταστάσεις και αυτές των παραστατικών τεχνών είναι ιδιαίτερα υποβαθμισμένες. Το γεγονός ότι το σχολείο και τα γήπεδά του δεν είναι κατάλληλα ασφαλισμένα και περιφραγμένα αποτελεί ταυτόχρονα σύμπτωμα των προβλημάτων, όσο και αιτία.

Επειδή η γη του σχολείου δεν μπορεί να ασφαλιστεί/ περιφραχθεί, μαθητές και άτομα του ευρύτερου κοινού το χρησιμοποιούν και το καταχρούνται (διαπερνώντας με τα πόδια, επιτρέποντας τα σκυλιά να λερώνουν την περιοχή, γκράφιτι, πάρτι αργά την νύχτα με αλκοόλ, αυτοκινητιστικά ράλι κ.λπ. κ.λπ.). Για να είμαστε δίκαιοι, τον παρόν Διοικητικό Συμβούλιο αφότου διορίστηκε, ασχολήθηκε με ορισμένα ζητήματα που αφορούν τις εγκαταστάσεις, αλλά, δεδομένου ότι ήταν τόσο απασχολημένο με λειτουργικά θέματα και εφόσον δίνει ελάχιστη σημασία στην ομάδα διαχείρισης της, η σημασία που δίνει στις εγκαταστάσεις είναι περιστασιακή και ακριβή όσον αφορά το κόστος (π.χ. ένα σκέπαστρο, ενώ θα κατασκευαζόταν δωρεάν κατέληξε να κοστίζει € 20.000) και δεν αποτελούν μέρος ένα συνεκτικού στρατηγικού σχεδίου.

Το Σχολείο συνεχίζει να παίρνει αποφάσεις, οι οποίες ταυτόχρονα αποξενώνουν ένα μεγάλο μέρος της ελληνοκυπριακής πλειοψηφία της, καθώς και την τουρκοκυπριακή μειονότητα. Το σχολείο δεν έχει καταφέρει να διαμορφώσει και να ενσωματώσει το δικοινοτικό όραμα, που ήταν βασικό μέρος του οράματος του ιδρυτή της Canon Newham, [και] το οποίο χάθηκε από το 1963 μέχρι το 2003. Κατά το διάστημα αυτό, φαίνεται ότι η Σχολή έχει μετατραπεί σε κάποιου είδους playground και κοινωνική λέσχη για πλούσιους και εθνικιστές ελληνοκυπρίους που δεν φαίνεται να θέλουν οποιασδήποτε άλλης προέλευσης μαθητή στο σχολείο. Έτσι, οι τουρκοκύπριοι μαθητές αποθαρρύνονται από το να κάνουν αίτηση επειδή αισθάνονται, δικαίως ή αδίκως, ότι το σχολείο δεν τους αποδέχεται, ούτε τους σέβεται.

Υπάρχουν πολλά περισσότερα που θα μπορούσαν να ειπωθούν, αλλά το ζητούμενο εδώ είναι η σύνοψη του πώς πάσχει η διακυβέρνηση στην Αγγλική Σχολή και ποιές είναι οι κύριες συνέπειές αυτού. Η παρούσα κατάσταση είναι, προφανώς, αποτέλεσμα του διορισμού στο Δ.Σ. ατόμων, τα οποία δεν είναι διατεθειμένα ή ικανά να αντιληφθούν το ρόλο τους ως  διοίκηση του σχολείου, και ΟΧΙ ως διαχειριστές του.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Αγγλικής Σχολής Λευκωσίας, χρειάζεται επειγόντως μέλη αμερόληπτα και τα οποίοι να έχουν την προσωπικότητα, τη σοφία και την ποιότητα του χαρακτήρα για να χτίσει γόνιμες σχέσεις εμπιστοσύνης και αμοιβαίου σεβασμού με τον διευθυντή του Σχολείου και την ομάδα του/της. Με τον τρόπο αυτό, τόσο οι επιχειρησιακές, όσο και οι στρατηγικές αποφάσεις θα λαμβάνονται με σύνεση και από τα πρόσωπα στα οποία έχει ανατεθεί ο συγκεκριμένος ρόλος. Τότε μόνο η Αγγλική Σχολή θα δώσει ξανά την εικόνα ενός οργανισμού στον οποίο λαμβάνονται σοφές, αξιοπρεπείς και δίκαιες αποφάσεις σε καθημερινή βάση και ένός σχολείου το οποίο είναι άρτια εξοπλισμένο και οδηγείται με σοφία σε μια στρατηγική περαιτέρω ανάπτυξης για τα επόμενη εκατό χρόνια.

Graham Gamble
Διευθυντής
Αγγλική Σχολή
Λευκωσία Κύπρος
Απρίλης 2014

Ποιά η αντίδραση του Προεδρικού σε όλα αυτά;
Ο Γραμματέας του Προεδρικού Παντελής Παντελίδης αναφέρει σε επιστολή του προς την συντεχνία με αντίγραφο στο Δ.Σ. του σχολείου:

«παρά τις ενέργειές σας, θεωρούμε μη παραγωγική σε αυτό το στάδιο την αντικατάσταση μελών του συμβουλίου όπως αιτήθηκαν μερικά μέλη της επιτροπής της (Συντεχνίας καθηγητών)  ESSA κατά τη διάρκεια της συνάντησής μας... Πιστεύουμε ότι το συμβούλιο διαχειρίστηκε [τα πράγματα] σύμφωνα με τις οδηγίες μας»

Η στάση αυτή έχει αποθρασύνει το Δ.Σ., του οποίου τα μέλη στην πλειοψηφία τους  «δεν είναι διατεθειμένα ή ικανά να αντιληφτούν τον ρόλο τους», όπως χαρακτηριστικά διατυπώνει στην έκθεσή του ο διευθυντής, Graham Gamble. Η ευθύνη, λοιπόν, για την ιδιαίτερα κρίσιμη κατάσταση που επικρατεί στην Αγγλική Σχολή “rests squarely” πάνω στην κυβέρνηση, χρησιμοποιώντας τον όρο του διευθυντή.










[1] English School PTA appeals to president
 http://cyprus-mail.com/2014/05/15/english-school-pta-appeals-to-president/

[2] Έκθεση της Αρχής κατά των Διακρίσεων αναφορικά με την καθιέρωση της αργίας του Μπαϊραμιού στην Αγγλική Σχολή http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:p9u8JpQYgkgJ:www.no-discrimination.ombudsman.gov.cy/sites/default/files/akr60.2013-4022014.doc+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=cy

[3] Άλλη μια θλιβερή εξέλιξη για την Αγγλική Σχολή http://2ha-cy.blogspot.com/2015/05/blog-post_17.html




Αποκωδικοποιώντας τις «οικολογικές ευαισθησίες» μερίδας του Τύπου με αφορμή το θέμα των αμπελοπουλιών: Εφημερίδα Πολίτης - ‪‎Ούτε Καν Τα Προσχήματα‬

Η Εφημερίδα Πολίτης, εδώ και δύο εβδομάδες δημοσιεύει τις θέσεις του Ευγένιου Χαμπουλλά σχετικά με τη «νομιμοποίηση της θήρευσης αμπελοπουλιών, με επιλεκτικά μέσα, κατά παρέκκλιση».


Αρχικά, ο Πολίτης κάλυψε το θέμα με ανακρίβειες και λαϊκισμούς. Για παράδειγμα, το Σάββατο, 15 Μαΐου, κυκλοφορούσε με εξώφυλλο, το οποίο ανέγραφε: «Αμπελοπούλια: Επιτρέπεται το κυνήγι!» (1ον Χ - δεν επιτρέπεται το κυνήγι αμπελοπουλιών και δεν έχει εγκριθεί καμιά παρέκκλιση από την κυπριακή νομοθεσία, την κοινοτική οδηγία και τις διεθνείς συμβάσεις)!















Μάλιστα, στο ολοσέλιδο άρθρο της σελίδας 34 τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο ξεκάθαρα, καθώς *ενημερωνόμαστε* (έτσι, με αστεράκια παρακαλώ) ότι: «Ούτε στα πιο τρελά τους όνειρα δεν περίμεναν οι κυνηγοί μία τέτοια απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο» (2ον Χ - είπαμε να πουλήσετε κανένα φύλλο ρε παιδιά, αλλά όχι κι έτσι... έχει και η – σοβαρή τουλάχιστον – δημοσιογραφία τους κανόνες της).

Μην πάμε στο γεγονός ότι ο τίτλος του άρθρου είναι εντελώς άκυρος. Άκου... «Δεν θα είναι για χόρταση!» (3ον Χ - δηλαδή το κυνήγι ρε παιδιά θα γίνεται μόνο για λόγους «διασκέδασης» στους βαβάτσινους, τις μοσφιλιές και τις συκιές; Και πώς γίνεται ο τίτλος της είδησης να αναιρεί την ίδια την είδηση, σύμφωνα με την οποία υποτίθεται ότι «ο κόσμος θέλει να τρώει αμπελοπούλια και αγωνιά να κυνηγήσει»; Έλεος πιον...)

Σημειώστε, ότι η εφημερίδα Πολίτης δεν ανέφερε καν τις θέσεις των περιβαλλοντικών οργανώσεων, είτε των τοπικών (όπως ο Πτηνολογικός Σύνδεσμος Κύπρου, το Κυπριακό Ίδρυμα Προστασίας του Περιβάλλοντος Terra Cypria, οι Φίλοι της Γης Κύπρου και η Ομοσπονδία Περιβαλλοντικών Οργανώσεων Κύπρου), είτε των διεθνών (Committee Against Bird Slaughter - CABS, Foundation Pro Biodiversity - SPA, Royal Society for the Protection of Birds - RSPB, Migratory Birds Conservation in Cyprus - MBCC) (4ον Χ - κατά τα άλλα, «ο Πολίτης... τα λέει όλα»).


Δυστυχώς, η ιστορία δεν σταματά εδώ. Την Κυριακή, 16 Μαΐου, στο εξώφυλλο διαφημίζεται η «προσωπική μάχη του Ευγένιου Χαμπουλλά». Όλα τα λεφτά βέβαια είναι στη σελίδα 20, όπου ένα ολοσέλιδο άρθρο ξεκινά με την ακόλουθη – υψηλού επιπέδου – δημοσιογραφική ανάλυση: «Βγάλτε τις σφεντόνες από τα ντουλάπια σας, εάν δεν έχετε, ψάξτε να βρείτε, διότι το Υπουργείο Εσωτερικών επέτρεψε το κυνήγι αμπελοπουλιού» (εδώ, από το 1ο μέχρι το 4ο, όλα τα Χ μαζεμένα).

Και αφού τήρησε στάση σιγής για καμιά εβδομάδα, το Σάββατο, 23 Μαΐου, ο Πολίτης επέστρεψε με ένα παραπολιτικό σχόλιο για «τα αμπελοπούλια του κ. Χαμπουλλά», στο οποίο ουσιαστικά μας ενημερώνει ότι «σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Βουλής, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Ευγένιος Χαμπουλλάς, ο οποίος αντικατέστησε τον Λευτέρη Χριστοφόρου στο νομοθετικό σώμα, έχει μέχρι στιγμής υποβάλει μόνο δύο ερωτήσεις σε υπουργούς».

Δική μας σημείωση – σιγά μην το έλεγε η εφημερίδα Πολίτης δηλαδή: η 1η ερώτηση του Χαμπουλλά ήταν για να επιτραπεί το κυνήγι ενός προστατευόμενου είδους κατά παρέκκλιση από την κυπριακή νομοθεσία, την ευρωπαϊκή οδηγία και τις διεθνείς συμβάσεις και η 2η για να υπηρετούν οι στρατιώτες που προέρχονται από την επαρχία Αμμοχώστου κοντά στα σπίτια τους – κοινώς, ψηφοθηρία με υπερβολικές δόσεις... λαθροθηρίας και βολέματος!
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά λοιπόν, το σχόλιο παραθέτει στη συνέχεια ολόκληρη την απάντηση του Χάσικου στην ερώτηση Χαμπουλλά, αφήνοντας έτσι να εννοηθεί ότι ο Χαμπουλλάς έχει και δίκαιο!
Ας μας επιτρέψει, λοιπόν, η Εφημερίδα Πολίτης ένα-δύο πολύ σύντομα σχόλια:
1 – Αφού «τα αμπελοπούλια δεν θα είναι για χόρταση», καθώς όπως λέει και ο Χάσικος «θα κυνηγούνται σε μικρές ποσότητες», πώς γίνεται να ευσταθεί η δήλωση Χαμπουλλά; Α ναι, σύμφωνα με δήλωση του Χαμπουλλά στην εφημερίδα Πολίτης «πρόκειται να ικανοποιηθούν πέραν των 30 χιλιάδων ιδιοκτητών αεροβόλου για χρήση του αεροβόλου στο κυνήγι, όπως γινόταν πριν το 2003, καθώς επίσης και 22 χιλιάδες φλομπέρ. Θα ικανοποιηθούν και αυτοί που ζητούν να κυνηγούν με την παραδοσιακή μέθοδο, τη σφεντόνα». Και ρωτούμε εμείς: 20+30=50 χιλιάδες, έτσι για να στρογγυλοποιήσουμε τα νούμερα και βγάζουμε έξω τις σφεντόνες. Πόσα αμπελοπούλια δικαιούται ο κάθε κυνηγός; Να πούμε minimum 10-15, δηλαδή μια δωδεκάδα για «ένα πιάτο μεζέ» μια φορά το χρόνο. Αποτέλεσμα; 500-750 χιλιάδες αμπελοπούλια, έξω το παράνομο κυνήγι, έξω και η παράνομη παγίδευση ή οποιαδήποτε άλλη μορφή λαθροθηρίας... Καλά, μας πείσατε κ. Χάσικε και κ. Χαμπουλλά για τις «μικρές ποσότητες». Α ναι, και πέρα από το ότι η παρέκκλιση επιδιώκει να μετατρέψει ένα προστατευόμενο είδος σε θηρεύσιμο, προσπαθεί να νομιμοποιήσει και νέες δύο μεθόδους κυνηγίου... Και έτσι για να κλείσουμε, αλήθεια, από πότε είχαμε φλομπέρ και αεροβόλα στην Κύπρο; Είχε τζιαι ο πρόπαππους σου φλομπέρ τζιαι αεροβόλα κε. Ευγένιε Χαμπουλλα;


2 – Τώρα, για δείτε κι αυτό το βίντεο να γελάσετε:
https://vimeo.com/128712734
Δευτέρα, 18 Μαΐου 2015. Εκπομπή "Ενημέρωση Τώρα" με τον Παύλο Μυλωνά στο MEGA TV. Συζήτηση με τον Ευγένιο Χαμπουλλά, βουλευτή επαρχίας Αμμοχώστου του Δημοκρατικού Συναγερμού (ΔΗΣΥ), και την Κλαίρη Παπάζογλου, Εκτελεστική Διευθύντρια του Πτηνολογικού Συνδέσμου Κύπρου (BirdLife Cyprus).

Ο Ευγένιος Χαμπουλλάς αναφέρει ότι «σε πρόσφατη συνεδρία του το Υπουργικό Συμβούλιο, έχω πάρει απάντηση εγώ από το Υπουργείο Εσωτερικών, η οποία λέει ότι ναι, μπορεί με αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις, μπορεί να επιτραπεί με παρέκκλιση το κυνήγι του αμπελοπουλιού, με επιλεκτικές μεθόδους θήρευσης, δηλαδή όχι με παγίδευση». Σημειώστε ότι η εκπομπή του MEGA TV προβλήθηκε την Δευτέρα, 18 Μαΐου 2015, ενώ η απαντητική επιστολή του Υπουργείου Εσωτερικών – σύμφωνα μάλιστα με όσα μας λέει και η εφημερίδα Πολίτης απεστάλη την Τρίτη, 19 Μαΐου 2015! (Βλ. Απάντηση ημερομηνίας 19 Μαΐου 2015 του Υπουργού Εσωτερικών κ. Σωκράτη Χάσικου στην ερώτηση με αρ. 23.06.010.04.497, ημερομηνίας 19 Μαρτίου 2015, του βουλευτή εκλογικής περιφέρειας Αμμοχώστου κ. Ευγένιου Χαμπουλλά). Λίγη δημοσιογραφική έρευνα εκεί στον Πολίτη δεν κάνει κακό... εκτός, βέβαια, κι αν ο στόχος είναι άλλος... και ο νοών νοείτο...

Εφημερίδα Πολίτης – Ουτέ καν τα Προσχήματα , Μέρος ΙΙ
Και αν νομίζετε ότι κάπου εδώ σταματά η ιστορία και αρχίζει το αίσιο τέλος... ε διαβάστε κι αυτό.
Ο Πολίτης πρόσφατα φιλοξενεί άρθρο του "Προέδρου" μίας "περιβαλλοντικής οργάνωσης" που ονομάζεται "Πράσινη Ασπίδα", ο οποίος γράφει σχετικά με την υποκρισία για τα αμπελοπούλια: "Η Πράσινη Ασπίδα, η πλέον ανεξάρτητη περιβαλλοντική οργάνωση στη χώρα μας θεωρεί υποκρισία τον τρόπο με τον οποίο κάποιες οργανώσεις αντιδρούν στην προσπάθεια της κυβέρνησης και του Σ. Χάσικου να περιορίσει τη λαθροθηρία αμπελοπουλιών με νομιμοποίηση του κυνηγιού τους κάτω από αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις".
http://www.prasini-aspida.org/index.php…
Λοιπόν, έχουμε και λέμε:
1 - Όλες ανεξαιρέτως οι τοπικές (Πτηνολογικός Σύνδεσμος Κύπρου, Κυπριακό Ίδρυμα Προστασίας του Περιβάλλοντος Terra Cypria, Φίλοι της Γης Κύπρου, Ομοσπονδία Περιβαλλοντικών Οργανώσεων Κύπρου) και όλες οι διεθνείς περιβαλλοντικές οργανώσεις (Committee Against Bird Slaughter - CABS, Foundation Pro Biodiversity - SPA, Royal Society for the Protection of Birds - RSPB, Migratory Birds Conservation in Cyprus - MBCC) εξέφρασαν την κάθετη εναντίωσή τους με την απόφαση του Χάσικου.
2 - Μια περιβαλλοντική οργάνωση που δεν κάνει τίποτα απολύτως, πέρα από το να εκδίδει μια εφημερίδα μιλά για... "κάποιες οργανώσεις"... Έλα ρε Πράσινη Ασπίδα - Green Shield, μας σκότωσες στα επιχειρήματα...
3 - Ωραίες οι διαφημίσεις σας και πολύ σοβαρό το οικολογικό έργο που επιτελείτε!
4 - Και ειδικά αυτά τα ολοσέλιδα άρθρα του στυλ... "Melios Zoo Park & Pet Center: Ένας μικρός παράδεισος για μικρούς και μεγάλους"... "Ο δεκάλογος του λεβέντη κυνηγού"... και "Λίγη δροσιά"... υψηλότατου επιπέδου περιβαλλοντική ενημέρωση, εκπαίδευση, ευαισθητοποίηση και συνείδηση...
Υ.Γ. Εφημερίδα Πολίτης, δείξε μου τους φίλους σου να σου πω ποιός είσαι!