29 Ιαν 2017

Εμείς έχουμε Κουλία





Με τον Κουλία μπορούσαμε και να το διασκεδάζουμε λόγω αν μη τι άλλο μικρών μεγεθών. Με τον Τραμπ σύντομα και αυτοί που γελούν θα καταπιούν το γέλιο τους. Έστω κι αν η πολιτική Τραμπ πιστοποιεί και με τον πλέον επίσημο τρόπο την απώλεια της ηγεμονικής θέσης των ΗΠΑ μέσα στο παγκόσμιο σύστημα που ουσιαστικά προηγήθηκε και ολοκληρώνεται τώρα δυστυχώς, με μια απόλυτα συντηρητική στροφή που θα τροφοδοτήσει τις περιφερειακές εντάσεις που ήδη ωριμάζουν. Πχ η έξοδος της Βρετανίας από την ΕΕ, ή άνοδος της Λεπέν, το χάος στις αραβικές χώρες. Στις ΗΠΑ οι ευάλωτες ομάδες χάνουν, την κοινωνική ασφάλιση που μόλις απόκτησαν, οι μετανάστες και οι πρόσφυγες εκδιώκονται και η φορολόγηση του κεφαλαίου μειώνεται δραστικά. Αυτό το κύμα του εκβαρβαρισμού θα λειτουργήσει ως παλίρροια που θα πλήξει τον πλανήτη. Κατά ένα γενικό τρόπο ευνοείται ο εθνικισμός, ο ρατσισμός, ο μισογυνισμός και οι συνθήκες εργασίας του κόσμου. Εκτός... αν αυτές οι αντιστάσεις που βλέπουμε να εκδηλώνονται στις ίδιες τις ΗΠΑ πάρουν πιο ριζοσπαστική και πιο διεθνή μορφή.

Στην ίδια την Τουρκία ένας εθνικός ισλαμισμός αναπτύχθηκε χωρίς να περιμένει τον Τραμπ. Η αποτροπή του δυτικόστρεφου πραξικοπήματος και μάλιστα με λαϊκή κινητοποίηση έχει πια πάρει τη χώρα σε ένα μετακεμαλικό καθεστώς που δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει το νέο του εαυτό. Ο Ερντογάν είχε πάρει μαθήματα από την ανατροπή του Μόρσι στην Αίγυπτο που εκτός των άλλων ενόχλησε την δική του πολιτική στην Μεσόγειο σταθεροποιώντας την οριοθέτηση της ΑΟΖ Κύπρου Αιγύπτου. Για όσους θυμούνται η Τουρκία ήταν ενάντια στην εισβολή στο Ιράκ και δεν συμμετείχε. Ήταν αρχικά και ενάντια στην εισβολή στην Λιβύη στην οποία ενεπλάκη τελικά σε ναυτικό επίπεδο στο τέλος όταν το δράμα ολοκληρωνόταν. Στο Συριακό ενεπλάκη ευθύς εξ αρχής γιατί την ενδιέφερε πιο άμεσα και ίσως για να μη μείνει εκτός των προηγούμενων πολέμων που φαίνονταν να είχαν κερδηθεί από τη Δύση. Συνεργάστηκε με τις ΗΠΑ και στην στήριξη του ΙΣΙΣ που στο τέλος έγινε μπούμεραγκ κυρίως λόγω της ρωσικής επέμβασης και απειλεί εσωτερικά την πολιτική σταθερότητα και την οικονομία. Η αμερικανική και δυτική γενικά επέμβαση στην Συρία έδειξε τελικά τα όρια της οπότε η Τουρκία στράφηκε προς τη Ρωσία και το Ιράν, και αυτό έγινε πριν τον Τραμπ. Ο τελευταίος με τις εξαγγελίες του καταγράφει την ήττα της αμερικανικής (και ευρωπαϊκής)  πολιτικής στην περιοχή μας με επιλογές όμως που κάνουν τον κόσμο χειρότερο.

Για την Τουρκία και τον Ερντογάν παραμένει όμως το κουρδικό ηφαίστειο το οποίο δεν μπορεί να σβήσει χωρίς πολιτική διευθέτηση. Λογικά θα πρέπει να αναμένει κάποιος μια επιδείνωση του πολέμου και μετά ανακωχή και συνομιλίες. Η αμερικανική στήριξη στο Κουρδιστάν του Ιράκ θα συνεχιστεί μάλλον διότι είναι η πιο σταθερή επιρροή για την Αμερική στην περιοχή μετά απόλο αυτό το μακελειό.

Η Τερέζα Μέη πήγε πρώτα στον Τραμπ και αμέσως στην συνέχεια πήγε στην Τουρκία. Αυτό δείχνει  βέβαια την σημασία αυτής της χώρας για τη νέα βρετανική πολιτική που προσπαθεί να ξανακτίσει ένα «μετά αυτοκρατορικό» χώρο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση επιχειρεί να καλύψει το κενό που υπάρχει στις ευρωτουρκικές σχέσεις ( από πίσω της τρέχει και η Μέρκελ).
Στη συνέχεια θα τη δούμε στην Ινδία, στην Αυστραλία στους δρόμους δηλαδή της Κοινοπολιτείας. Μετά από ένα λογικό διάστημα, αλλά όχι πολύ μεγάλο μάλλον και στη Ρωσία.

Μέσα σ αυτό το πλαίσιο η Βρετανία θα ασχοληθεί μάλλον με το Κυπριακό με λιγότερη αποστασιοιποίηση ίσως και με επιθυμία συμμετοχής στις εγγυήσεις μιας λύσης.
Γενικά όμως το Κυπριακό φαίνεται, τρόπος του λέγειν, ένα μικρό πρόβλημα λίγο πολύ διευθετημένο, με την έννοια ότι δεν παράγει πια κρίσεις κυρίως γιατί η Ελλάδα είναι πολύ μακριά και η Τουρκία πολύ κοντά. Ο πιο φανατικός για να το λύσει είναι ίσως και μόνος του πλέον ο κ Άιντα διότι ο άνθρωπος ανέλαβε αυτήν την εργασία. Είναι η δουλειά του. Είναι ο πολλοστός που ανέλαβε αυτήν την δουλειά ελπίζοντας ότι θα τα καταφέρει καλύτερα από τους προκατόχους του. Ότι και να κάνει όμως οι συμπαίχτες του έχουν το Κυπριακό για ψωμοτύρι. Επάνω του έχουν κτιστεί οικονομικές αυτοκρατορίες, έχουν αναπτυχθεί συμφέροντα μεγάλα έως και πολλά πολύ μικρά. Και έχουν κτιστεί νοοτροπίες και σχολές πολιτικής όχι από τις πιο έξυπνες αλλά από τις πιο τσιμεντομένες.

Αν κάποιος φαίνεται να πιέζεται για λύση θα έπρεπε μάλλον λόγω υδρογονανθράκων να είναι η ελληνοκυπριακή πλευρά. Τουλάχιστον να πιέζεται από τις εταιρείες που επενδύουν στην ΑΟΖ της και στο κομμάτι που φαίνεται να μην διεκδικείται από την Τουρκία.
Το ποιος προκαλεί την κωλυσιεργία είναι μεγάλη κουβέντα. Ο Ερντογάν περιμένει ίσως το δημοψήφισμα για την αλλαγή του συντάγματος, αλλά και ευρύτερα δεν φαίνεται να πιέζεται από κάποια χρονικά περιθώρια. Οι μόνοι που πιθανόν να τον παρακαλούν να το λύσει είναι η μερίδα των Τουρκοκυπρίων που θέλουν λύση.

Η συμμετοχή της ΕΕ στις συνομιλίες όμως του έδωσε την ευκαιρία να βάζει τουλάχιστον ρητορικά το θέμα των τεσσάρων ελευθεριών και για τους Τούρκους πολίτες, όπως θα το έχουν οι Έλληνες υποτίθεται ως Ευρωπαίοι πολίτες. Αλλά φυσικά αν  ή αναλογία τέσσερα προς ένα για τους πληθυσμούς έχει συμφωνηθεί σημαίνει ότι υπάρχουν ήδη περιορισμοί στις μετακινήσεις.

Καθυστέρηση όμως προκαλεί και ο Αναστασιάδης που σηκώθηκε από το Μοντ Πελεράν να ...ρωτήσει τον Τσίπρα για τις εγγυήσεις. Ειναι ο Κοτζιάς που πιέζει τον Αναστασιάδη, ή είναι ο τελευταίος που χρησιμοποιεί τον Κοτζιά ως εργαλείο για να προκαλεί καθυστέρηση μέχρι τις ... δικές μας εκλογές είναι ένα ερώτημα...

Ακόμα μια φορά όμως επιβεβαιώνεται ότι οι συνομιλίες είναι ένα εργαλείο διαχείρισης και του ίδιου του Κυπριακού αλλά και της πολιτικής γενικότερα.

Ο τελευταίος Εκόνομιστ εμφανίζεται μάλλον αισιόδοξος για την λύση στηριζόμενος στην πρόοδο που σημειώθηκε στις συνομιλίες. Ταυτόχρονα όμως δημοσιεύει ένα παραστατικό σκίτσο στο οποίο παρουσιάζεται η Κύπρος να παραδέρνεται μέσα στην τρικυμία. Για μας παραπέμπει στο χρυσοπράσινο φύλλο και τη σύγχρονη ιστορία της.

Ωστόσο παρά το ότι στο ότι αποκαλούμε εσωτερική πτυχή οι πλευρές φαίνεται να «βλέπουν» ουσιαστικά την γραμμή συμβιβασμού, μέσω της συζήτησης για τις εγγυήσεις και την ασφάλεια βγαίνει στην επιφάνεια η αντιπαραράθεση των λεγομένων μητέρων πατρίδων σε ένα ευρύτερο πλαίσιο πέραν του Κυπριακού. Αυτό του καθορισμού των ΑΟΖ τους, όπως αποδεικνύει και το  επεισόδιο της Κυριακής στα Ιμια.




Υφαρπαγή γης και δημοσίων θέσεων.. Όταν ξεσαλώνει το κεφάλαιο και η ημετεροκρατία.. Ξαφνικά η κυβέρνηση συμπεριφέρεται σαν «γραφείο εξευρέσεως εργασίας» για ημέτερους, ενώ διάφορες υπηρεσίες συναγωνίζονται στις παραχωρήσεις διευκολύνσεων σε... επιχειρήσεις με ημετέρους στο φόντο...




Οι κουτοπονηριές του Αβέρωφ – άμα δεν βολεύει ο Γενικός Ελεγκτής, τότε ο Αβέρωφ ψάχνει τρόπους να τον ελέγξει. Ένα εξαγορασμένο συμβούλιο όπως στην Κεντρική τράπεζα; Οι φαντασιώσεις του Αβέρωφ είναι πληκτικά επαναληπτικές – εξαγορά και εκβιασμοί…
Μια μικρή λεπτομέρεια αυτής της εβδομάδας μπορεί να αποκαλυφθεί σαν ευρύτερα εκφραστική – σύμφωνα με δημοσίευμα στον Φιλελεύθερο του Σαββάτου φαίνεται ότι ξέσπασε ανοιχτά πια μια αντιπαράθεση ανάμεσα στον Αβέρωφ και τον Οδυσσέα Μιχαηλίδη [φημολογείτο ότι αυτοί οι δύο είχαν έστω καλή σχέση  - και ότι ο Αβέρωφ είχε εισηγηθεί τον διορισμό του Οδυσσέα]. Σύμφωνα με το δημοσίευμα ο Αβέρωφ χρησιμοποιώντας το ρόλο / θέση του ως επικεφαλής της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, ζήτησε τάχα μου από το γραφείο του Γενικού Ελεγκτή να πληροφορήσει την βουλή για ανάλογους θεσμούς στην Ευρώπη. Επιφανειακά ακούγεται σαν ένα μικρό καψόνι στην Ελεγκτική Υπηρεσία. Όταν, όμως, δει κανείς που εστιάζει ο Αβέρωφ, τότε είναι μάλλον καθαρό ότι είναι απόλυτα δικαιολογημένη η αντίδραση του Γενικού Ελεγκτή που κατηγόρησε τον Αβέρωφ για επίθεση εναντίον του θεσμού της Ελεγκτικής Υπηρεσίας. Ο Αβέρωφ τυχαία δήθεν ρωτά για το αν υπάρχουν συμβούλια σε άλλες χώρες αντί να αποφασίζει μόνος ο Γενικός Ελεγκτής και αν υπάρχει όριο στην θητεία. Για όποιον κατανοεί τον κουτοπόνηρο τρόπο λειτουργίας του Αβέρωφ και θυμάται τον αισχρό τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκε ο Πανίκος Δημητριάδης το 2013, όταν δεν συγκάλυψε τις τράπεζες το 2012 και το σκάνδαλο με τις εκροές του συμπέθερου το 2013, είναι σαφές που το πάει: για να εκβιαστεί η παραίτηση Δημητριάδη πρώτα διορίστηκε ένα Συμβούλιο για να τον ελέγχει και να του αφαιρεί αρμοδιότητες. Και αυτό το συμβούλιο στο οποίο μετείχαν χωρίς ντροπή αρκετοί που το έπαιζαν και το παίζουν δήθεν ανεξάρτητοι δέχτηκαν να πάρουν αύξηση / εξαγορά από 17,000 σε 30,000 τον χρόνο της χειρότερής ύφεσης. Ήταν μια δημόσια και ξεδιάντροπη εξαγορά. Και ο Αβέρωφ το οργάνωσε μέσω της Βουλής.
Και εμφανώς αυτό είναι ο στόχος του και τώρα, αφού ο τέως προστατευόμενος του δεν φαίνεται να είναι υπάκουος. Θα είναι όμως υπάκουη και πειθήνια η βουλή και τα ΜΜΕ [και παλιν];…

Φυσικά, ο Αβέρωφ δεν αντιλαμβάνεται, όπως και στις άλλες γκάφες του, ότι ανοίγει ο ίδιος τον δρόμο με τέτοια κόλπα για να ξηλωθούν και αξιωματούχοι του ΔΗΣΥ από μια νέα κυβέρνηση. Το μόνο που χρειάζεται είναι μια πλειοψηφία στην Βουλή και ξαφνικά οι διορισμένοι του ΔΗΣΥ στις φυλακές, στο ΓΤΠ κοκ μπορεί να βρεθούν εκτός ..

Υφαρπαγή θέσεων στο Δημόσιο... αυτό δεν είναι κυβέρνηση - είναι γραφείο εξεύρεσης εργασίας ημετέρων!
Πάντως ο ΔΗΣΥ αυτήν την εβδομάδα όρμησε στο βόλεμα μετά μανίας, λες και άρχισε να ανησυχεί ότι μπορεί να μην τους βγει η επόμενη προεδρική εκλογή – και έχουν αρκετούς λόγους να ανησυχούν… Έτσι, η επικεφαλής επικοινωνίας του ΔΗΣΥ, η κ. Σ. Μιχαηλίδου διορίστηκε στο Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών και μάλιστα ,όπως έγραψε ο Δ. Στρατής στην Χαραυγή, μέσα από μια δαιδαλώδη διαδικασία αλλαγής κανονισμών και αναβολών για να βολευτεί η ημέτερη – έμεινε ανοιχτή η θέση για περίπου ενάμιση χρόνο για να την πάρει η ημέτερη… Και αυτός ο διορισμός φαίνεται να είναι ο επόμενος από μια λίστα ημέτερων – προηγουμένως μια άλλη ημέτερη πήρε την θέση της Διευθύντριας των Κεντρικών Φυλακών... Και μετά την κ. Μιχαηλίδου ανακοινώθηκε και ο διορισμός στην Σ. Ορφανίδου, που παρά την προβολή, δεν τα κατάφερε στις εκλογές, σε άλλη προνομιακή θέση…

Land grabbing / Υφαρπαγή γης... Και φυσικά βολεύοντας το κεφάλαιο... Σιακόλας και Αρίστο εκφράζουν την συμμαχία του κεφαλαίου...
Παράλληλα όμως με αυτό το ξεσάλωμα διορισμών, η κυβερνητική μηχανή τρέχει για να ικανοποιήσει και το κεφάλαιο – και τους ημέτερους «επιχειρηματίες» [και με αυτό εξηγείται γιατί ο Αβέρωφ ανησυχεί για τον Οδυσσέα]... Εδώ πρώτο τραπέζι στην πίστα είναι τα βολέματα του κεφαλαίου και ιδιαίτερα του Σιακόλα. Σε αυτό το πλαίσιο, μπορούμε να πούμε ότι αυτό που συμβαίνει είναι land grabbing / υφαρπαγή γης [1]. Και αυτό γίνεται με την υφαρπαγή τουρκοκυπριακής γης και με χαλαρώσεις πρώτα από την Υπηρεσία Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Υπηρεσιών και το Τμήμα Περιβάλλοντος και στη συνέχεια από το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως και το Συμβούλιο Μελέτης Παρεκκλίσεων. Το τελευταίο διάστημα καταγράφονται 3 τουλάχιστον σχετικές διαδικασίες:
1.    Η μια αφορά αγροτικά τεμάχια τουρκοκυπριακής ιδιοκτησίας στην Λίμνη της Πόλης Χρυσοχούς, τα οποία παραχωρήθηκαν προς όφελος των αναπτύξεων Σιακόλα. Η διαδικασία πάει βέβαια πίσω, αλλά έχει αποκτήσει άλλη δυναμική μετα το 2013.
2.    Ανάλογη υφαρπαγή τουρκοκυπριακής γης για να εξυπηρετηθούν συμφέροντα του κεφαλαίου [και να γεφυρωθεί το χάσμα με την αρχιεπισκοπή και τους σχετικούς επιχειρηματίες, όπως ο Αριστοδήμου] γίνεται και στην Αντρολύκου, όπου παραχωρήθηκαν τεμάχια για λατόμευση φυσικών ογκόλιθων ασβεστόλιθου και θραυστών αδρανών υλικών για να... πέσει το κόστος κατασκευής του έργου του Αρίστο για μαρίνα στα Πότιμα της Γεροσκήπου...
Και φυσικά κάπου θα βρίσκεται και το χέρι του Αβέρωφ στην... υφαρπαγή τουρκοκυπριακής γης [για το βαφτιστικό του;] – έλα, όμως, που ο Τουρκοκύπριος είναι ένας παράγοντας που μπορεί να εξευτελίσει το ελληνοκυπριακό κυβερνών κόμμα διεθνώς;
Και το κερασάκι στην τούρτα που εμπλέκει άμεσα τον Αβέρωφ αφορά την παραχώρηση αγροτικού τεμαχίου με ελιές και χαρουπιές που ανήκει σε Τουρκοκύπριους για την κατασκευή ιδιωτικού κατασκηνωτικού χώρου στα Λουτρά της Αφροδίτης. Αρχικά ειπώθηκε ότι ο επιχειρηματίας, ο οποίος θα εκμεταλλευόταν την υφαρπαγή γης... ήταν κάποιος πρόσφυγας... Προοδευτικά, ωστόσο, αποκαλύφθηκε ότι ο... επιχειρηματίας είναι βαφτιστικός του Αβέρωφ [γράφτηκε από τον Ά.Νικολάου στον Φιλελεύθερο και τον Α.Ριρή στον Διάλογο και δεν έχει διαψευστεί ποτέ από τον Αβέρωφ]... [2] Το ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι ότι η τουρκοκυπριακή γη, την οποία προσπαθεί να υφαρπάξει το κύκλωμα Αβέρωφ, δεν ανήκει σε οποιονδήποτε τουρκοκύπριο, αλλά σε επώνυμο Τουρκοκύπριο, τον οποίο μάλιστα επικαλούνται συχνά [θετικά μάλιστα] οι ελληνοκύπριοι. Και το θέμα μπορεί να εξελιχθεί σε γκάφα μεγάλου επιπέδου. Θα επανέλθουμε σε επόμενο τεύχος για τον ιδιοκτήτη από τον οποίο το ημέτερο κύκλωμα προσπαθεί να υφαρπάξει τη γη.
Τελικά, ποιός κυβερνά αυτόν τον τόπο; Ο Σιακόλας ενοχλήθηκε, ο Χάσικος στάθηκε σούζα, το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως "απολογήθηκε" και το Τμήμα Περιβάλλοντος επιτάχυνε τις χαλαρώσεις…
Με αυτές τις κινήσεις υφαρπαγής γης και θέσεων στο δημόσιο είχαμε τις τελευταίες μέρες και μια νέα διάσταση – τις πιέσεις του Σιακόλα για την Λίμνη. Ω γνωστό, το συγκεκριμένο έργο έχει μπλοκαριστεί λόγω νομικής διαδικασίας που ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσον αφορά παρατυπίες και παρανομίες που αφορούν τη διαδικασία εκτίμησης των επιπτώσεων στο περιβάλλον και κυρίως στη σημαντικότερη παραλία αναπαραγωγής των θαλάσσιων χελώνων καρέτα-καρέτα στην επικράτεια της Κυπριακής Δημοκρατίας. Μόλις, όμως, ο Σιακόλας εξέδωσε ανακοίνωση για να δικαιολογήσει τις ζημιές που παρουσιάζει τα τελευταία δύο χρόνια η εταιρεία του στο Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου, με αιχμές γιατί δεν του δίνονται οι σχετικές άδειες – και παραβλέποντας βεβαίως τις ευρωπαϊκές παρατηρήσεις και νομικές διαδικασίες – ο Χάσικος στάθηκε σούζα και δήλωσε «μα εγώ εν τζαι…» - αποδίδοντας τις καθυστερήσεις στην ΕΕ. [3] Την ίδια στιγμή, το Τμήμα Περιβάλλοντος βιάστηκε να εκδώσει νέες περιβαλλοντικές άδειες για λατομείο στην Ανδρολίκου και τον ιδιωτικό κατασκηνωτικό χώρο στα Λουτρά της Αφροδίτης... Προφανώς, όμως, η διαδικασία δεν τέλειωσε εδώ, το αντίθετο: μόλις ξεκίνησε. Και θα έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της και κυρίως τις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης σε μία εξίσου κλιμακούμενη διαδικασία κινηματικών αντιστάσεων, νομικών προσφυγών και ευρωπαϊκών κυρώσεων.



[1] Transnational Institute (TNI). The Global Land Grab: A Primer. February 2013. Πρόσβαση:

[2] Ο Φιλελεύθερος, Σάββατο, 16 Ιανουαρίου 2016, Άγγελος Νικολάου, «Σπεύδουν για κατασκηνωτικό χώρο στη χερσόνησο Ακάμα: Σε τουρκοκυπριακό τεμάχιο». Πρόσβαση:
Ο Φιλελεύθερος, Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου 2016, Άγγελος Νικολάου, «Μαγειρέματα για το πάρκο Ακάμα: Άλλα έλεγε δημοσίως ο υπ. Γεωργίας πριν και μετά την απόφαση του Υπουργικού – Η γεωργική γη, έγινε κατασκηνωτικός χώρος». Πρόσβαση:
Ο Διάλογος – Η Χαραυγή, Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου 2016, Ανδρέας Ριρής, «Αβίαστα ερωτήματα για το camping στα Λουτρά». Πρόσβαση:
Ο Φιλελεύθερος, Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2016, Άγγελος Νικολάου, «Δύο έρευνες για την κατασκήνωση στον Ακάμα: ΥΠΕΣ και Ελεγκτής ζήτησαν στοιχεία για την εκμίσθωση τ/κ γης». Πρόσβαση:
Ο Διάλογος – Η Χαραυγή, Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2016, Ανδρέας Ριρής, «Αντιδράσεις για το παράτυπο camping στα Λουτρά». Πρόσβαση:
Ο Διάλογος – Η Χαραυγή, Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2016, Ανδρέας Ριρής, «Επιβεβαιώνει το αίτημα για camping στα Λουτρά το ΥΠΕΣ». Πρόσβαση:
Ο Φιλελεύθερος, Σάββατο, 23 Ιανουαρίου 2016, Άγγελος Νικολάου, «Μέτρα Χάσικου για την κατασκήνωση Ακάμα: Αναθεώρηση ενοικίου τ/κ γης στα €1500 μηνιαίως από €300 που είχαν συμφωνήσει με ιδιώτη». Πρόσβαση:
Ο Φιλελεύθερος, Σάββατο, 23 Ιανουαρίου 2016, Άγγελος Νικολάου, «Παράνομη κατασκήνωση στον Ακάμα». Πρόσβαση:
Ο Διάλογος – Η Χαραυγή, Σάββατο, 23 Ιανουαρίου 2016, Ανδρέας Ριρής, «’Θολά νερά’ για το camping στα Λουτρά». Πρόσβαση:
Ο Φιλελεύθερος, Δευτέρα, 25 Ιανουαρίου 2016, Άγγελος Νικολάου, «Καθάρισε ο Χάσικος». Πρόσβαση:

[3] Υπουργείο Εσωτερικών. Ανακοίνωση - 17/2/2017. Απάντηση του Υπουργείου Εσωτερικών σε ανακοίνωση της εταιρείας "Limni Resorts & Golfcourses Plc" για ανάπτυξη δύο γηπέδων γκολφ στην περιοχή της Λίμνης, στην Πόλη Χρυσοχούς και στις Κοινότητες Πελαθούσας, Κινούσας και Μακούντας. Πρόσβαση:

Η επιστροφή της υπόθεσης του ΣΑΛ [Συμβουλίου Αποχετεύσεων Λευκωσίας]: από την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή στα πρωτοσέλιδα και τα σχετικά θεάματα…




Μετά από χίλια μύρια τελικά επανεμφανίστηκε στο προσκήνιο η υπόθεση του Συμβουλίου Αποχετεύσεων Λευκωσίας (ΣΑΛ). Και μάλιστα σχετικά δυναμικά υπό τις συνθήκες. Φυσικά, όχι τόσο όσο ήταν η υπόθεση ΣΑΠΑ. Και σε σύγκριση με τα όσα γράφονται στην έκθεση του Γενικου Ελεγκτή, θα μπορούσε να πει κάποιος ότι το θέμα/ θέαμα των πρωτοσέλιδων εστιάζεται σε μια πτύχη μόνο και αφορά στα τεκμήρια έκδοσης επιταγών. Παραβλέπονται λ.χ. τα θέματα σύγκρουσης συμφερόντων και διορισμών που έχουν σημαντική θέση στην έκθεση του Γενικού Ελεγκτή...

Κατ’ αρχήν να υπενθυμίσουμε το τί αναφερόταν στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας αναφορικά με το ΣΑΛ, όπως σημειώθηκε σε προηγούμενο άρθρο της 2ηΑ[1]:
«Όσον αφορά στο Συμβούλιο Αποχετεύσεων Λευκωσίας – για το οποίο ήδη διεξάγονται έρευνες – καταγράφονται ζητήματα που αφορούν υπαλλήλους, ανάμεσα στα οποία γίνεται και συγκεκριμένη αναφορά στο διορισμό Γενικού Διευθυντή του ΣΑΛ, χωρίς να υπάρξει η πρότερη έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου όπως ορίζει ο νόμος: 

«Το Συμβούλιο σε συνεδρία του στις 15.12.2014 αποφάσισε να διορίσει τον Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών, ως Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή από τις 2.1.2015, μέχρι την πλήρωση της θέσης του Γενικού Διευθυντή, επιπρόσθετα με τα καθήκοντα της θέσης του. Παρατηρήθηκε ότι, για την πιο πάνω απόφαση του Συμβουλίου δεν ενημερώθηκε ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών, ούτως ώστε να προωθηθεί για έγκριση ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τον περί Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Διορισμός Γενικών Διευθυντών) Νόμο 115/1990.» σελ. 154

Φαίνεται ότι το Συμβούλιο Αποχετεύσεων Λευκωσίας, δεν τό’ χει με τους διορισμούς σε υψηλόβαθμες θέσεις αφού παρόμοια παρατηρούνται και για το διορισμό/ πρόσληψη οικονομικού διευθυντή, υπόθεση η οποία ήδη δημοσιεύθηκε πριν από μερικές βδομάδες σημειώνοντας ότι ο Οικονομικός Διευθυντής διορίστηκε όντως ταυτόχρονα μέλος του Συμβουλίου και μάλιστα πρόεδρος της Συμβουλευτικής Επιτροπής για .... την πρόσληψή του:

«Το Συμβούλιο σε συνεδρία του αποφάσισε την πρόσληψη Οικονομικού Διευθυντή (Κλ. Α14(ii)), από την 1.3.2016. Σχετικά με την διαδικασία που ακολουθήθηκε, σημειώνονται τα ακόλουθα: (i) Το άτομο που προσλήφθηκε στη θέση του Οικονομικού Διευθυντή ήταν μέλος του Συμβουλίου και Πρόεδρος της Συμβουλευτικής Επιτροπής, ενώ όταν προκηρύχθηκε η θέση στις 9.10.2015 υπέβαλε, με επιστολή του ημερ. 21.10.2015, την παραίτηση του από Πρόεδρος και Μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής. (ii) Η Συμβουλευτική Επιτροπή σε συνεδρία της στις 16.11.2015 αποφάσισε ότι δεν θα ληφθούν υπόψη οποιαδήποτε πρόσθετα προσόντα για τους υποψήφιους, πέραν των ελάχιστων απαιτούμενων προσόντων που αναφέρονται ρητά στο Σχέδιο Υπηρεσίας της θέσης, ενώ αποφάσισε να ακολουθήσει τη διαδικασία της προφορικής εξέτασης των υποψηφίων. (iii) Εναντίον της πιο πάνω απόφασης του Συμβουλίου, κατατέθηκε προσφυγή στο Ανώτατο Δικαστήριο από άλλο υποψήφιο.» σελ. 154

Ένα από τα ενδιαφέροντα είναι οι οφειλές του ΣΑΛ στην Κυπριακή Δημοκρατία τις οποίες το ΣΑΛ .... δεν αναγνωρίζει: 
«Σημειώνεται ότι το Συμβούλιο, δεν αποδέχεται τις χρεώσεις που επιβάλλει το Τμήμα Δημοσίων Έργων στις περιπτώσεις που για την κατασκευή του αποχετευτικού συστήματος σε δρόμους διεξάγονται κατασκευαστικές εργασίες από εργολάβους του Τμήματος Δημοσίων Έργων, (τμηματικά τέλη 25% επί της εκτελεσθείσας εργασίας, πλέον 15% Φ.Π.Α., σύμφωνα με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου αρ. 56.947 ημερ. 18.12.2002 και την εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών αρ. 1235, ημερ. 5.2.2003) και υποστηρίζει ότι, εφόσον τα έργα εκτελούνται εξ ολοκλήρου με δικές του δαπάνες και οι μελέτες και τα κατασκευαστικά σχέδια που αφορούν στο σύστημα αποχετεύσεων καθώς και η επίβλεψη των εργασιών γίνονται από το Συμβούλιο, δεν υπόκειται στις πρόνοιες της πιο πάνω εγκυκλίου. Το Συμβούλιο δεν αναγνωρίζει τη συγκεκριμένη οφειλή στις Οικονομικές του Καταστάσεις, ενώ στην κατάσταση καθυστερημένων εσόδων του Τμήματος Δημοσίων Έργων για το έτος 2015 που αποστάληκε στην Υπηρεσία μας, παρουσιάζονται καθυστερημένα τμηματικά τέλη από το Συμβούλιο ύψους €867.043. Κατόπιν εισήγησης της Γενικής Λογίστριας, το θέμα συζητήθηκε στις 26.7.2016 σε σύσκεψη στην Υπηρεσία μας, παρόντων των εκπροσώπων του ΣΑΛ, του ΤΔΕ και του Γενικού Λογιστηρίου. Αποφασίστηκε ότι θα ετοιμαστούν από το ΤΔΕ και θα σταλούν στο ΣΑΛ υπολογισμοί επί διαφόρων σεναρίων. Αν δεν υπάρξει κοινό έδαφος θα γίνει νέα συνάντηση στην Υπηρεσία μας.» σελ. 156

Ένα σημείο το οποίο παραπέμπει εκ πρώτης όψεως σε σενάρια που παρατηρούνται σε άλλες  δημόσιες υπηρεσίες χωρίς να διευκρινίζονται τα κίνητρα τέτοιων πρακτικών αφορά στις υπηρεσίες νομικού συμβούλου, όχι μόνο χωρίς γραπτή συμφωνία συνεργασίας, αλλά και χωρίς προσφορές: 
«Το Συμβούλιο διατηρεί μακροχρόνια συνεργασία (από το 1994) με συγκεκριμένο δικηγορικό γραφείο χωρίς γραπτή συμφωνία συνεργασίας. Αναφέρεται σχετικά ότι, η τελευταία φορά για την οποία η ανανέωση της συνεργασίας εγκρίθηκε από το Συμβούλιο ήταν στις 29.6.2015 και αφορούσε την περίοδο 1.7.2015-30.6.2017 με ετήσια αμοιβή €6.000, χωρίς ωστόσο να υπογραφεί σχετική συμφωνία. Επίσης ο Νομικός Σύμβουλος αναλαμβάνει και όλες τις υποθέσεις που παρουσιάζονται στο δικαστήριο και αφορούν το Συμβούλιο. Σημειώνεται ότι, για τις υπηρεσίες Νομικού Συμβούλου, στον οποίο ανατίθενται και δικηγορικές εργασίες, δεν τηρήθηκαν οι διαδικασίες που αναφέρονται στον Νόμο 12(Ι)/2006, ο οποίος αντικαταστήθηκε με τον Νόμο Ν.73(Ι)/2016.» σελ. 158

Και ένα θέμα που παραπέμπει σε πρακτική στον ΣΑΠΑ και τα όσα διαδραματίζονταν με τους εργολάβους. Στην περίπτωση του Συμβουλίου Αποχετεύσεων Λευκωσίας σύμφωνα με την έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας παρατηρούνται απευθείας αναθέσεις και ψηλότερες τιμές μονάδων με συγκεκριμένες μάλιστα αναφορές, κάτι το οποίο το ΣΑΛ άφησε ασχολίαστο όταν του ζητήθηκαν διευκρινήσεις. Μάλιστα όπως σημειώνεται εκφραστικά το θέμα όχι μόνο τυγχάνει περαιτέρω διερεύνησης αλλά έχει ήδη κοινοποιηθεί στον Γενικό Εισαγγελέα και στον Αρχηγό της Αστυνομίας αφού άπτονται ποινικής έρευνας εν εξελίξει:

 «Κατόπιν προκαταρκτικού ελέγχου στα στοιχεία που υποβλήθηκαν στην Υπηρεσία μας από το ΣΑΛ στις 20.8.2015 – τα οποία αφορούν τις εργασίες ολικών ασφαλτοστρώσεων που έχουν πραγματοποιηθεί στα πλαίσια των Συμβολαίων που εκτέλεσε το ΣΑΛ – και σύγκρισης τους με τα αντίστοιχα στοιχεία (ολικών ασφαλτοστρώσεων) που τηρούνται από το Τμήμα Δημοσίων Έργων (ΤΔΕ),διαπιστώθηκε ότι σε αρκετές περιπτώσεις, οι τιμές μονάδος που συμφωνήθηκαν μεταξύ ΣΑΛ και Εργολάβων για απευθείας ανάθεση των εν λόγω εργασιών ήταν ψηλότερες από τις τιμές μονάδος που ίσχυαν – κατά τις αντίστοιχες χρονικές περιόδους – στα συμβόλαια ολικών ασφαλτοστρώσεων που συνήψε το ΤΔΕ, που είναι και το αρμόδιο Τμήμα του δημοσίου για τα πλείστα – παρόμοιας φύσης – έργα του. Για παράδειγμα, στο Συμβόλαιο του ΣΑΛ με αρ. 2-3-03 (συνολικό κόστος ολικής ασφαλτόστρωσης: €350.156), η τιμή μονάδος για προμήθεια και τοποθέτηση ασφαλτικού σκυροδέματος για κατασκευή επιφανειακής στρώσης (wearingcourse) πάχους 5 cm ήταν κατά 15% περίπου ψηλότερη της αντίστοιχης τιμής μονάδος του ΤΔΕ κατά την ίδια χρονική περίοδο, για την επαρχία Λευκωσίας. Σημειώνεται ότι σε άλλα 4 Συμβόλαια του ΣΑΛ, των οποίων οι εργασίες ολικών ασφαλτοστρώσεων πραγματοποιήθηκαν – με απευθείας ανάθεση – περίπου την ίδια χρονική περίοδο και κόστισαν συνολικά €3.066.034, η αντίστοιχη τιμή μονάδος ήταν κατά 11% - 12% χαμηλότερη της τιμής του Συμβολαίου με αρ. 2-3-03. Ανάλογα σημαντική διαφορά παρατηρήθηκε και στην τιμή μονάδος που συμφωνήθηκε μεταξύ ΣΑΛ και Εργολάβων – στις περιπτώσεις απευθείας ανάθεσης – για αφαίρεση (milling) ασφαλτικού σκυροδέματος σε πάχος 5cmκαι απομάκρυνση των άχρηστων υλικών που προκύπτουν από την εργασία αυτή, καθώς και στην τιμή μονάδος επάλειψης της επιφάνειας του ασφαλτικού οδοστρώματος με ασφαλτικό γαλάκτωμα (tack coat). Επειδή το συνολικό κόστος των απευθείας αναθέσεων εργασιών ολικών ασφαλτοστρώσεων σε έργα του ΣΑΛ ανήλθε σε σημαντικό ποσό, θεωρήσαμε ότι το όλο θέμα χρήζει περαιτέρω διερεύνησης, αφού – κατά την άποψη μας – στις περιπτώσεις αυτές το ΣΑΛ θα μπορούσε να εξασφαλίσει καλύτερες τιμές από τους Εργολάβους, θέτοντας ως διαπραγματευτικό επιχείρημα τις αντίστοιχες τιμές του Τμήματος Δημοσίων Έργων. Λόγω της σοβαρότητας του θέματος αλλά και του γεγονότος ότι αυτό σχετίζεται με την ποινική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη, οι διαπιστώσεις/παρατηρήσεις μας κοινοποιήθηκαν – στις 11.1.2016 – στον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας καθώς και στον Αρχηγό Αστυνομίας, για ενημέρωση τους και για τυχόν περαιτέρω ενέργειες. Τον Νοέμβριο 2016, το ΣΑΛ μάς πληροφόρησε ότι δεν είναι σε θέση να σχολιάσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις διαπιστώσεις/παρατηρήσεις μας, αφού δεν έχει ενώπιον του τις τιμές σύγκρισης στις οποίες αναφέρθηκε η Υπηρεσία μας, τον ακριβή χρόνο εκτέλεσης των εργασιών του ΤΔΕ, αλλά ούτε και τις συνθήκες και τι κάλυπταν επακριβώς τα Συμβόλαια του ΤΔΕ. Ωστόσο, το ΣΑΛ δεν αμφισβήτησε την παρακάτω σύσταση της Υπηρεσίας μας, την οποία υιοθέτησε.» σελ 159-160

Επιπρόσθετα καταγράφεται κακοδιαχείριση και διασπάθιση δημόσιου χρήματος και ενδεχόμενη διάπραξη ποινικών αδικημάτων και στην περίπτωση του συμβολαίου που αφορά στα αντλιοστάσια, ποινική διερεύνηση η οποία επίσης βρίσκεται σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα αναφέρεται μεταξύ άλλων: 

«Η Υπηρεσία μας θεωρεί ότι οι πιο πάνω πράξεις/παραλήψεις των Συμβούλων Μηχανικών και της Υπηρεσίας του ΣΑΛ καταδεικνύουν κακοδιαχείριση του Συμβολαίου και, ενδεχομένως διασπάθιση δημοσίου χρήματος ή/και διάπραξη ποινικών αδικημάτων. Οι εν λόγω πράξεις/παραλείψεις κατά πάσα πιθανότητα θα έχουν ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση του ΣΑΛ (και κατ’ επέκταση των πολιτών της μείζονος Λευκωσίας που καταβάλλουν τα σχετικά τέλη) με τεράστια έξοδα για την επιδιόρθωση/αντικατάσταση των αντλιών καθώς και για την ετήσια λειτουργία και συντήρηση τους. Επειδή το θέμα αυτό σχετίζεται με την ποινική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη, η Υπηρεσία μας ενημέρωσε γραπτώς – στις 25.4.2016 – τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας για τα πορίσματα/διαπιστώσεις μας. Στις 6.5.2016, ο Γενικός Εισαγγελέας διαβίβασε στον Αρχηγό της Αστυνομίας τα πορίσματα/διαπιστώσεις μας, για διερεύνηση τους, στα πλαίσια της ποινικής έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη. Τον Νοέμβριο 2016, το ΣΑΛ συμφώνησε – σε γενικές γραμμές – με τα πορίσματα/διαπιστώσεις μας, παραθέτοντας συγκεκριμένες ενέργειες στις οποίες έχει προβεί, προκειμένου να τεκμηριώσει ότι το Συμβούλιο ενήργησε έγκαιρα σε σχέση με τα προβλήματα/δυσλειτουργίες των αντλιοστασίων.» σελ. 162»

Το θέμα και το Θέαμα: η ενασχόληση των ΜΜΕ
Ένα μήνα μετά, η Καθημερινή ξεκίνησε να ανακινεί το ζήτημα. Τελικά, το ζήτημα εμφανίστηκε και στα υπόλοιπα ΜΜΕ. [2] Ο Πολίτης, μάλιστα, ανέφερε και ονοματολογία. Σημείωσε ότι από τα δέκα φυσικά πρόσωπα για τα οποία ήρθη το τραπεζικό απόρρητο διαφάνηκε ότι:

«Οι τρεις εμπλεκόμενοι είναι οι Χαράλαμπος Παλαντζής (διευθυντής των εργασιών για το αποχετευτικό στο ΣΑΛ μέχρι το 2014), Θάσος Νεοκλέους (διευθυντής Τεχνικού Ελέγχου στην Ελεγκτική Υπηρεσία την υπό αναφορά περίοδο), και Κωνσταντίνος Βότσης, αντιπρόσωπος του εργολάβου για τον σταθμό επεξεργασίας λυμάτων στην Ανθούπολη.
Η άρση του τραπεζικού απορρήτου του κ. Βότση έδειξε ότι μεταξύ 2009 και 2012 εξέδωσε 17 επιταγές συνολικής αξίας 17.000 ευρώ υπέρ του μέλους του δ.σ. του ΣΑΛ Αντώνη Κουταλιανού, ο οποίος συμμετείχε στο ΣΑΛ ως δημοτικός σύμβουλος Αγίου Δομετίου με το ΚΣ ΕΔΕΚ.
Παρόμοια, ο κ. Βότσης έχει εκδώσει τρεις επιταγές συνολικής αξίας 13.067 ευρώ το 2008 και το 2012 υπέρ του Χαράλαμπου Παλαντζή, μίας εταιρείας στην οποία συμμετέχει η σύζυγος του κ. Παλαντζή και υπέρ κάποιου Αλέξανδρου Ιωαννίδη, ο οποίος εμφανίζεται μέτοχος σε εταιρεία, η οποία είναι συμμέτοχος σε εταιρεία συμφερόντων του κ. Παλαντζή.
Ακόμα ο κ. Παλαντζής εμφανίζεται να έχει πληρώσει σε τρεις περιπτώσεις μεταξύ 2009 και 2011 συνολικό ποσό 3.400 ευρώ στον Απόστολο Κουλουρούδια (δημοτικό σύμβουλο Λευκωσίας, ΑΚΕΛ, μεταξύ 2001-2011) και μέλος του δ.σ. του ΣΑΛ την υπό αναφορά περίοδο, καθώς και 800 ευρώ το 2009 στον κ. Κουταλιανό.
Για τον τέως διευθυντή Τεχνικού Ελέγχου της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Θάσο Νεοκλέους δεν εντοπίστηκαν οποιεσδήποτε πληρωμές, με το μόνο εύρημα να περιορίζεται σε ένα ποσό 55.000 λιρών, σε επενδυτικό σχήμα της Τράπεζας Κύπρου στα Channel Islands, το οποίο όπως δηλώνει ο κ. Νεοκλέους ήταν κληρονομιά από τον πατέρα του[3]

Οι τρεις φερόμενοι ως εμπλεκόμενοι διέψευσαν τη διασύνδεσή τους στο σκάνδαλο και τους ισχυρισμούς για χρηματισμό αποδίδοντάς τις επιταγές στο όνομά τους σε προσφερόμενες υπηρεσίες ή ... φιλανθρωπίες.

Το Sigmalive, επανέφερε ένα ζήτημα στο οποίο είχε αναφερθεί προηγουμένως, κάνοντας λόγω για απειλές που είχαν δεχθεί οι εποπτικές αρχές[4] Ζήτημα στο οποίο είχε αναφερθεί και η Καθημερινή σε σειρά δημοσιευμάτων της για το θέμα και έκανε λόγο, αυτή της φορά, για πιέσεις για συλλήψεις[5]

Η Αστυνομία από πλευράς της διεψευσε τις υπόνοιες για κουκούλωμα της υπόθεσης και απέδωσε το γεγονός ότι δεν προχώρησε σε συλλήψεις σε οδηγίες της Γενικής Εισαγγελίας[6], η οποία – σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αστυνομίας – «κρίθηκε ότι δεν δικαιολογείτο στο παρών στάδιο η αίτηση για την έκδοση ενταλμάτων σύλληψης από το Δικαστήριο».

Αν δούμε συγκριτικά την έκταση δημοσιευμάτων του θέματος ΣΑΠΑ και του θέματος ΣΑΛ, είναι ιδιαίτερα εμφανής η διαφορά προσέγγισης. Άγνωστοι οι λόγοι προς το παρόν τουλάχιστον. Τώρα αν σχετίζονται με το γεγονός ότι ένας από τους φερόμενους ως εμπλεκόμενους και συγκεκριμένα ο κος. Πάμπος Παλατζής, φαίνεται σε φωτογραφίες της προεκλογικής εκστρατείας του νυν βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος κ. Νίκου Νουρή, ίσως να αποτελεί μια πιθανή εξήγηση.


Η φωτό από την ιστοσελίδα του κ. Νουρή - http://www.nicosnouris.com/nqcontent.cfm?a_id=5638

Μια άλλη πιθανή ερμηνεία είναι ότι τα τεκμήρια είναι ακόμα αμφίβολα και σε μερικές περιπτώσεις θα μπορούσε να πει κάποιος ότι μερικά ΜΜΕ τρέχουν και πάλι να κατασκευάσουν θεάματα Μετατόπισης, που ίσως να εξηγεί και την απροθυμία της Γενικής Εισαγγελίας να συρθεί και πάλι σε ένα είδος δίκης διά του πρωτοσέλιδου, όπως είχε κάνει ο Ρίκκος και στην υπόθεση του ΣΑΠΑ... και αλλού...

Επίσης, φαίνεται να υπάρχει και μια ανισομέρεια στα ποσά – η διαφορά ανάμεσα σε μερικές χιλιάδες και ποσά δεκάδων χιλιάδων είναι σαφείς και θέτουν όντως θέμα αν και πώς μπορούν να δικαιολογηθούν τα μεγαλύτερα ποσά... Και αν όντως υπάρχουν τεκμήρια ότι κάποια ποσά δόθηκαν για υπηρεσίες κοκ...



[1] Στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας[1] για την τοπική αυτοδιοίκηση δεν καταγράφονται μόνο «τα κακώς έχοντα» στους δήμους και τα κοινοτικά συμβούλια, αλλά και για τα Συμβούλια Αποχετεύσεως

[2] Οσον αφορα την δημοσιογραφικη προσπαθεια θα πρεπει να σημειωθει η συνεισφορα του Ονουφριου Σωκρατους